Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Acusticum – en riksunik utvecklingssatsning

Acusticum är idag en av få riktigt intressanta satsningarna inom media och kultur i Sverige. Med den imponerande motiveringen inbjöds Acusticum inte bara att närvara vid den återkommande Kultur och Näringslivsdagen 2003 i Stockholm, utan också att stå för en del av programmet med en egen presentation.

Inför en hel del företrädare från näringslivet och de flesta av kulturinstitutionernas chefer presenterade Robert Bergman, för dagen representant för Acusticum och Jan Åström, koncernchef SCA i första hand idén bakom Acusticum. Men de beskrev också utvecklingssatsningarna och de helt nya möjligheterna i samspelet mellan Acusticum, näringslivet och utbildningarna vid Musikhögskolan i Piteå.

Bejublad uppmärksamhet
– Jag vågar utan överdrift säga att vi gjorde en bejublad och uppmärksammad presentation. Hela konceptet väckte stort intresse och Acusticumprojektet fick ett mycket stort gensvar, berättar Robert Bergman om intrycken från kultur- och näringslivsdagen 2003.

För kreativitet och samarbete

Kultur och Näringsliv är en ideell förening och ett nätverk av ca 200 företag, näringslivsorganisationer och kulturaktörer. Verksamheten är inriktad på att stödja samverkan mellan företag och kultur genom rådgivning, information och erfarenhetsutbyte. Föreningen som bildades 1988 arrangerar också årligen den särskilda Kultur- och Näringslivsdagen som en nationell mötesplats och för att stimulera samarbete, kreativitet och kvalitet.
Läs gärna mer på www.kultur-naringsliv.se.