Acusticumorgeln

Det fortsätter att sjuda av liv i och omkring Studio Acusticum. Senast i raden av spännande nyheter är den omtalade konserthusorgeln, rekryteringen av en producent med ansvar för arrangemang samt ett nytt helhetsgrepp kring evenemang i Piteå. Vi tar dem i tur och ordning.

Konserthusorgeln – ett unikt instrument
Embryot till orgelprojektet har Hans-Ola Ericsson vridit och vänt på i över 20 år. Det var först när konserthuset skulle ritas, och arkitekten Gunnar Grönlund frågade om det inte skulle finnas någon orgel i stora salen, som idéerna tog rejäl fart. Häromveckan förverkligades Hans-Olas visioner i och med att kontraktet på den nya konserthusorgeln skrevs under.

Hans-Ola inte bara erkänd professor i orgel vid Musikhögskolan i Piteå, numera kan han även titulera sig projektledare för Acusticumorgeln. Ett uppdrag inom LTU och Institutionen för musik och medier som innebär att han ska leda och vara medskapare till ett instrument under devisen det aldrig tidigare hörda och det aldrig tidigare sedda. Kort och gott, att det byggs ett instrument som aldrig tidigare existerat och förse det med egenskaper som varken hörts eller setts tidigare.

– The Dream come true helt enkelt, konstaterar en nöjd Hans-Ola.

Gerald Woehl är den världsberömde orgelbyggaren som fått uppdraget att skapa det unika instrumentet. Ett arbete som i stort sett skall vara klart under sommaren 2011. Efter ytterligare några månader av installations- och finjusteringsarbete ska invigning äga rum under våren 2012. Med detta i åtanke är det rätt enkelt att inse att projektet verkligen är något utöver det vanliga.

19 miljoner kommer orgeln att kosta. En summa som till största del finansierats av Kempestiftelsen, som går in med 10 miljoner, och Institutionen för musik och medier vid Luleå Tekniska Universitet. Övriga finansiärer är Piteå kommun, Sparbanken Nord och Länsstyrelsen.

– Orgeln är helt finansierad och beställd. Nu återstår att ordna med de 11-15 miljoner som krävs för de spännande sidoprojekten, avslöjar Hans-Ola.

Trots finanskrisen är Hans-Ola inte bekymrad över att finansieringen för sidoprojekten ska gå om intet. Projektets ledningsgrupp har fått positiv respons från tänkbara finansiärer och en strategisk plan är upprättad sedan en tid tillbaka.

Världen kommer till Piteå
Vad får man för pengarna? Att säga en hel del känns som en underdrift, oerhört mycket är en mer rättvis beskrivning. I och med att orgeln kommer att knytas mot Internet skapas oanade möjligheter.

Hans-Ola talar entusiastiskt om en trestegsraket. Första steget är att få själva orgeln på plats. Därefter kommer den att knytas ihop med Internet. Tredje och sista steget är illumination, ljussättning.

– Internet gör att Studio Acusticum blir tillgängligt för hela världen samt att världen kommer till Piteå. Konserter kommer sändas ut, via bredband, till mottagare runt om i världen och vi kommer ha möjlighet att ta del av produktioner utifrån.

Att världen kommer till Piteå beskrivs bäst med att det nu blir möjligt att sitta på andra sidan jordklotet och spela på orgeln i Piteå. Vi kommer dessutom kunna besöka Studio Acusticum för att lyssna till världsartister, även om de inte fysikt är på plats här i Piteå. Via nätet kan vi avnjuta konserter som ges på världsscener som exempelvis Metropolitan i New York. Världen blir plötsligt lite mindre och möjligheterna många fler.

Hur var det med illuminationen, ljussättningen då?

– Idag har Studio Acusticum en traditionell ljussättning. Med orgelns och våra idéers hjälp kan vi skapa en spännande ljussättning i hela lokalen. Förutom en avancerad belysning hoppas vi att kunna klä musiken i ljus i real tid.

Spännande är ordet.

Ny producent och ett helhetsgrepp
När detta skrivs befinner man sig mitt i rekryteringsprocessen av en ny producent till Studio Acusticum. 37 personer har sökt jobbet vilket visar på att tjänsten är intressant och spännande. Tjänsten är ännu ett led i den påbörjade processen att införliva konserthuset under Piteå Kommun, Kultur och Fritid. Målet är att få en fastare organisation för att bättre kunna serva nuvarande och framtida produktioner som förläggs till Piteå och Studio Acusticum.

– Vi har medvetet valt att hålla tjänsten bred då vi har ett brett spektrum av produktioner och evenemang i huset, säger Acusticums Produktionschef Roger Norén.

Personen som får tjänsten kommer att ansvara för allt ifrån det administrativa,
via att vara arrangörernas förlängda arm till att sälja in Konserthuset på ett effektivare sätt.

Nu tar man alltså ett helhetsgrepp kring alla arenor i Piteå. En gemensam webbplats, Arena Piteå, har precis sett dagens ljus. Syftet är att underlätta för besökare att hålla koll på vad som händer på evenemangsfronten. Men också att underlätta för arrangörer att hitta rätt lokaler samt att få en överblick över de fantastiska möjligheter som Piteå erbjuder.

– Vår uppgift är inte enbart att vara arrangör. Vi ska även skapa bra förutsättningar för arrangemangsaktörer och privata arrangörer, avslutar Roger.