Creative Talks kraftsamlar för de kulturella och kreativa näringarna i Norrbotten

Hur kan vi jobba tillsammans för att skapa större tillväxt i de kulturella och kreativa näringarna i Norrbotten? Det var den stora frågan under Creative Talks, en annorlunda workshop som lockade hela 110 deltagare till Kaleido i Piteå under torsdagen.

Creative Talks är en modell för regionalt utvecklingsarbete, ett årligt event som skapades i Luleå förra året och har till syfte att få de kreativa näringarna i Norrbotten att växa. I årets upplaga stod det kreativa nätverket Creative Norrbotten i fokus.
– Vi behöver organisera oss för att växla upp. Därför kraftsamlar vi nu runt nätverket, säger Greta Wimander som är koordinator för projektet.

Nytt nätverk

Creative Norrbotten bildades för snart två år sedan utifrån behovet att skapa en knytpunkt för aktörer och studerande inom de kulturella och kreativa näringarna i Norrbotten. Initiativet togs av ett antal digitala byråer, tillsammans med Piteå Science Park.

Creative Norrbotten har bland annat initierat flera värdefulla event och mötesplatser, men efterhand har det vuxit fram ett behov av större insatser.
– Det behövs mer dialog, fler mötesplatser och fler i nätverket för att stärka upp den kulturella och kreativa näringen och för att vi ska kunna ta på oss större uppdrag tillsammans, säger Greta Wimander som ska göra en förstudie samt tillsätta en styrgrupp och söka finansiärer. Årets Creative Talks blev något av en nystart för nätverket som kommer att öppna nya möjligheter till kommunikation och aktiviteter.

Interaktiv workshop

Johan Eklund från Interactive meeting höll i trådarna för workshopen som genomfördes med hjälp av ett interaktivt mötesverktyg. Metoden går ut på att deltagarna interagerar och får möjlighet att påverka innehållet med hjälp av en app i sina smarta mobiltelefoner. Kommentarer och värderingar blir publika på ett överskådligt sätt vilket skapar ett intressant och öppet underlag för diskussioner.
Som stöd deltog även en panel bestående av Niklas Berg (In the Cold), Lisa Hellmér (Go Business), Anna Mård (Piteå Science Park), Mats Långström (Helikopter Brand Design) och Pär Soini (BD Pop).

En ny bild av Norrbotten

Mycket kom att handla om vikten av att skapa nya mötesplatser och att ta nätverkandet till nya nivåer.
– Vi måste våga släppa in varandra och ha strategier för hur vi kan bli större än oss själva. Det blir vi bara tillsammans med andra människor, sa Lisa Hellmér som även menar att norrbottningarna måste bli bättre på att tro på sig själva.
– Stoltheten är oförskämt låg för det vi producerar och levererar här uppe. Det finns så mycket som är så vansinnigt bra och det finns så många duktiga människor.
En direkt uppmaning till deltagarna blev att bli bättre på att nyttja sociala medier, att dela varandras inlägg och agera så att det händer mer på den plattform som finns.

Vill lyfta Norrbotten

Niklas Berg, In the Cold, en av initiativtagarna till Creative Norrbotten.

Niklas Berg, In the Cold, är en av initiativtagarna till Creative Norrbotten.

Det diskuterades också om hur man sprider det som händer i Norrbotten till övriga Sverige och världen. Niklas Berg, som även är en av initiativtagarna till Creative Norrbotten, vill bryta den stereotypa bild som Norrbotten står för.
– Vi behöver stärka bilden av länet utåt och lyfta hela näringen så att blir det enklare att göra inspirerande uppdrag och goda affärer. ­
Han menar att ett gott exempel som ska lyfta fram den norrbottniska kreativiteten och locka besökare från hela Sverige är Norrbotten Media Week som kommer att anordnas i februari 2016 och på sikt ska bli ett årligt arrangemang.
Eventet avslutades med mingel och middag och den allmänna känslan var att det nya nätverket kan bli ett ordentligt steg i rätt riktning. Niklas Berg var nöjd med dagen.
­– Förr har man förväntat sig att någon annan ska komma med lösningen. Jag tror att alla förstår nu att det är upp till var och en. Vi måste göra saker tillsammans och det första vi gör blir Norrbotten Media Week.

Dagen arrangerades av Piteå Science Park, Nolia, Kaleido och LTU Business. More Media, In the Cold och Tromb bjöd på bubbel och mingel.
Text och bild: Britta Elfving Persson


 

Mingelbilder

Creative Talks 26 nov 2016_2400px-13 930

Mingel med bubbel en trappa upp innan dagen avslutades med After work på Bishops Arms.

 

Creative Talks 26 nov 2016_2400px-17 930

Anders Hallberg, Tromb, Niklas Berg, In the Cold och Fredrik Högberg, More Media på minglet efter workshopen.

Creative Talks 26 nov 2016_2400px-15 930

En av flera kreativa övningar under dagen.

Creative Talks 26 nov 2016_2400px-18 930