Glöm 2.45-ragget, säg hej till 23.45

Rätt tilltal kan vara helt avgörande. En utmaning som grupperna i Young Creative Challenge ställdes inför under helgen.

Young Creative Challenge, som är en del av Norrbotten Media Week, genomfördes i år för 3:e gången. Det är en 24-timmars kreativitetstävling, som tar sig an en social utmaning. Det var totalt 14 lag som tävlade i 2 klasser, en för gymnasielever och en för studerande på universitet, folkhögskola och YH-utbildningar.

Årets case för den äldre gruppen kommer från IQ som vill skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring frågan om alkohol i kombination med sex.

Vinnarkonceptet ”23:452 (läs kvart i tolv) anspelar på det kända ”kvart-i-tre-ragget”, som symboliserar den desperation som kan uppstå när uteställen är på väg att stänga och man är överförfriskad.

– Utfallet blir då många gånger någonting negativt, även om alkohol och sex inte behöver vara det, säger Sebastian Brännval i det vinnande laget.

Därför valde man ett annat klockslag, nämligen 23.45  som man utformade till ett koncept under de 24 timmar som tävlingen utspelade sig på.

– Det är inte ett klockslag som så, utan mer ett sätt att tänka, att man tidigare på kvällen inte är överförfriskad utan istället bara har roligt. Att man ska försöka ta vara på allting som är bra istället.

– Men som symbol menar vi med kvart i tolv att allting är mer på topp, man är klarare i skallen och fattar sundare beslut.

Konceptet tog sedan formen av olika kommunikationsplattformar där man kan nå ut till unga som både kan tänka sig att kommunicera öppet via sociala medier eller hellre vill prata privat.

– Men jag kan inte berätta för mycket, vi har ju sålt konceptet till IQ så det är de som äger det nu, säger Sebastian Brännvall.

Juryn motiverade gruppen vinst enligt följande:

”Med ett positivt budskap har vinnarna fokuserat på att väcka tankar utan pekpinnar”

Mobilbiljetter i kollektivtrafiken

Den yngre tävlingsgruppen fick sitt case av Citybuss Piteå som vill öka medvetenheten att mobilbiljetter finns och att det enkelt att köpa och använda dem.

-Det hoppas vi ska leda till mindre hantering av kort/kontanter för våra chaufförer vilket ökar chaufförernas säkerhet. Vi hoppas också att resenärerna ska bli nöjdare för att det är smidigare sätt att betala på samt att vi minskar köbildning in till bussarna. På sikt hoppas vi att nöjda kunder skapar än fler resenärer.

Juryns motivering för den vinnande idén:
Det vinnande lagets idé fångar målgruppens uppmärksamhet genom att använda ett hårt språk med en mjuk tvist. Genom att låta busschaufförerna stå som avsändare av budskapet ”Du är så jävla…underbar som använder appen” har de gett personlighet i kommunikationen och visat på den vinning som finns i att använda appen både för resenär och chaufför. Det vinnande laget visade också att de tänkt ett steg längre med de söta godisarna som tillsammans med goda ord från chaufförerna ska delas ut på bussarna till de resenärer som använt appen. Idén har potential att ge verklig effekt, utvecklas vidare i sin personliga touch och även synas i verkligheten då Citybuss gärna utvecklar idén vidare tillsammans med det vinnande laget.

Emma Fjällström, Elias Burman Elevira Lindgren på bilden saknas Elisa Magnusson och Amanda Lundberg