In The Cold har flyttat in

I Piteå är Jan Wimander ett välkänt ansikte. Mannen som fått flest pitebor att dansa genom tiderna har nu slutat som VD för Piteå Dansar och Ler. Tillsammans med Niklas Berg och Peter Lundmark har han istället valt att satsa på det gemensamma företaget In The Cold.

Redan i december 2008 registrerades bolaget. Från början var det några mindre projekt och idéer de ville förverkliga. Men från och med årsskiftet är det skarpt läge och idéerna ska vidareutvecklas. I och med flytten till Acusticum och Annex1 är bolagets verksamhet högprioriterat, åtminstone på halvtid.

– Jag och Peter jobbar kvar på halvtid åt Piteå Dansar och Ler över sommarens festival, sen får vi se vad som händer, säger Jan samtidigt som han medger att festivalen är svår att släppa.

Verksamheten
Tillsammans utgör de tre vännerna den perfekta trojka. Niklas Berg är något av en PR-guru med ett flertal framgångsrika marknadsförings- och reklamkampanjer på meritlistan. Peter är en erkänt duktig programmerare. Jan själv har ett imponerande kontaktnät, främst inom musikbranschen, och känd som en ambitiös do:er. Kompletterande kompetenser som nu samverkar i det gemensamma bolaget.

– Huvudverksamheten är att i produktform skapa webb- och mobilapplikationer, gärna med en koppling mot musikbranschen, säger Jan.

Tanken bakom är att försöka svara upp mot musikbranschens nya verklighet. En mer eller mindre krisstämplad bransch där de stora marknadsföringsbudgetarnas tid sedan länge är förbi.

– Vi tillhandahålla applikationer för att marknadsföra våra kunder på ett nytt och billigare sätt. Vi gillar att prova nya grejer, menar Jan.

Just nu är man dock fullt sysselsatt med ett något mer traditionellt produktarbete. Ett nätbaserat bokningssystem för en balarrangör. Givetvis handlar det om en produkt med lite mer tänk bakom. Bland annat kommer gästerna att kunna förboka bordsplacering och hotellrum via systemet.

Marknadsföring i takt med tiden
Ny teknik och nätets möjligheter har vänt upp och ner på traditionell marknadsföring. Vill man nå ut till en stor mottagarskara, framförallt om det gäller ungdomar, krävs det kunskap och idéer. Och det har In The Cold.

– Av en slump kom vi i kontakt med en kille som bor här i Piteå och kallar sig för Tejbz. När han berättade vad han gjorde så frågade vi om vi inte kunde få hjälpa honom, säger Jan.

Idag arbetar In the cold med att marknadsföra Tejbz på nätet, bland annat med hjälp av YouTube och Facebook. 45 000 prenumeranter på YouTube och 4600 fans på Facebook är inget annat än succé. Vad gör då Tejbz? Jo, videofilmar när han spelar datorspel för att sedan lägga ut filmerna på nätet.

– Vi har tagit fram ett fungerande format åt Tejbz. En hemsida med möjligheten att lägga upp egna och andras filmer, skapat hans fansida på Facebook där fans från hela världen följer vad han gör. Men också sålt in honom till annonsörer, säger Jan.

Märkligt tycker säkert många. Men är man ungdom är detta inte särskilt udda eller unikt, förutom kanske att killen bor i Piteå.

– Tillsammans med Tejbz har vi lanserat hans hemsida och vi räknar med minst 60 000 unika besök första månaden. Detta är bara första delen i det format vi jobbar med tillsammans med Tejbz, avslutar Jan.

Sifferfakta som säger en hel del och, till viss del, samtidigt förklarar vad Jan och hans vänner kan hjälpa er med.

Länkar
www.inthecold.se
www.tejbz.com