Makerkulturen tar fart i Piteå

Tillsammans med Pite Makerspace arrangerade Piteå Science Park ett så kallat ”mejker-kollo” den 10-14 juli för att stimulera ungdomar att programmera och göra spel. Under veckan fick ungdomarna bl a prova på att använda 3D-skrivare, spela in ljudeffekter, bygga ett tjuvlarm och rita och animera i 3D.

21 ungdomar i mellanstadiet deltog i Mejkerkollot som på Kaleido i Piteå. Flitens lampa lös under 6 timmar varje dag. Ungdomarna skapade spel, programmerade robotar, printade mojänger i 3D-skrivaren och spelade in musik samt ritade finurliga saker i datorn.

– Gemensamt för ”Makers” är kärleken till att lösa problem och skapa, själv eller tillsammans med andra, säger Daniel Gustafsson, affärsutvecklare på Piteå Science Park och en av ledarna på kollot. Han förklarar att ett ”Makerspace” kan beskrivas som ett gym, men istället för att gå och träna dina muskler, kan du gå till ett Makerspace för ett pass kreativ hjärngympa för att utveckla din idé eller helt enkelt skapa något för skapandets skull.

Under veckan besöktes kollot av Luleås ”makerqueen” Tovah Parnes med blinkande änglavingar som inspirerade till att skapa sina egna prylar. Ungdomarna fick även besök av Fredrik Lindahl som är spelutvecklare på byrån More Digital Studios. Han inspirerade till att skapa spel med hjälp av spelmotorn Unity. Ett annat uppskattat gästspel var från Therese Forsberg som är journalist. Då handlade det om att skriva bra storys.

När veckan avslutades kom frågan från många ungdomar och föräldrar –När blir nästa gång?

Det är ett gott betyg och något som visar att makerkulturen i Piteå tar fart och intresset är stort. Piteå Science Park är en drivande part i fortsatt utveckling inom detta område.

 

Ledare under veckan var Christoffer Lundberg (Spelutveckling), Jonas Carlsson (3D Grafik) Daniel Gustafsson och Kicki Fagerlund (Musik och ljud), Anders Löwinger (Programmering)