Ny producent och framtidsplaner

Nu är det klart. AnnaCarin Johansson, med ett förflutet som VD för PDOL och eventproducent hos Tomas Riklund AB, är den som fick tjänsten som producent på Studio Acusticum. Idéer och framtidsplaner råder det ingen brist på.

Vad gör en producent på Studio Acusticum?
När vi sätter oss ner för att prata om den nya tjänsten och framtiden har Anna-Carin bara hunnit kalla sig producent i tio timmar. Hon är sprudlande glad, som alltid, och de första arbetsuppgifterna har hon redan helt klara för sig.

– Mitt fokus ligger på marknadsföring och de organisatoriska frågorna just nu.

Kort och gott kan man säga att hennes arbetsbeskrivning är att ansvara för allt ifrån det administrativa, via att vara arrangörernas förlängda arm till att sälja in Konserthuset på ett effektivare sätt.

Roger Norén, Produktionschef på Studio Acusticum, är också med på träffen. Tillsammans utgör de en dynamisk duo. Trots olika bakgrunder, Roger kommer från Festspelen och AnnaCarin från event samt festivalvärlden, verkar de ha en klockren samsyn på hur de ska arbeta och nå framgång.

– Tillsammans har vi en bra kunskap och plattform att utgå ifrån, säger Roger och AnnaCarin nickar instämmande.

Marknadsföring
Att Studio Acusticum ligger långt fram på många områden är ingen nyhet. Självklart räcker inte det som argument för att locka fler besökare och arrangörer till huset.

– Vi har en spännande resa framför oss att göra detta till pitebornas hus. Här hittar man en bra restaurang, trevliga lokaler, naturliga mötesplatser och ett fantastiskt konserthus. Möjligheterna är många, nu gäller det bara att marknadsföra oss på rätt sätt, säger den dynamiska duo gemensamt.

Att göra Studio Acusticum till nåt för alla är ständigt återkommande i samtalet. Faktum är att vi i Piteå har ett brett utbud av kulturarrangemang, det gäller att få fler att upptäcka det.

– Är huset offentligt och syns kommer arrangemangen också att synas, säger AnnaCarin insiktsfullt.

Helhetsgrepp kring Arena Piteå
Arena Piteå är ett begrepp som använts i ett par år i Piteå. Under namnet Arena Piteå hittar man evenemangsarenorna Norrmalmia, Christinasalen, LF Arena och numera även Studio Acusticum. Tanken bakom det krafttag som nu tas är att bli ännu bättre på allt ifrån arrangemang till att serva besökarna och arrangörer.

En gemensam webbplats, Arena Piteå, har precis sett dagens ljus. Hemsidans syfte är att underlätta för besökare att hålla koll på vad som händer på evenemangsfronten. Men också göra det enklare för arrangörer att hitta rätt lokaler samt att få en överblick över de fantastiska möjligheter Piteå som arrangemangsstad erbjuder.

– Vår uppgift är inte enbart att vara arrangör. Vi ska även skapa bra förutsättningar för arrangemangsaktörer och privata arrangörer, säger Roger.

Drömarrangemang
Avslutningsvis vill jag givetvis veta vad AnnaCarins drömarrangemang på Studio Acusticum är.

– Jag vill att man tillsammans med unga arrangörer får FaceFront att återuppstå. I samarbete med universitetet, och all den kunskap som finns där, skulle det bli ett fantastiskt arrangemang. Och Studio Acusticum skulle vara en perfekt lokal.