Nyinflyttade Kompetenslaget har koll på marknadens utbildningsbehov

Utbildningsföretaget Kompetenslaget har i dagarna flyttat sitt kontor och installerat sig i Acusticum 4. Vi kikade in för att kolla läget och fick en pratstund med företagets verkställande direktör, Peter Strand.  

 Hur känns det att vara på plats?
– Det känns jättebra. Vi har flyttat in i nya, fräscha lokaler och här finns mycket konsultkraft och företag som kan hjälpa till att leverera framgång gentemot våra kunder.

 Vad gör Kompetenslaget? 
– Vi förmedlar rätt kompetens till rätt företag genom att skräddarsy utbildningar och föreläsningar till industrin, tjänsteföretag och offentlig sektor. Våra tretton anställda är kompetensrådgivare, projektledare eller utbildningskonsulter inom kärnområdena språk, ledarskap och arbetsmiljö. Dessutom arbetar vi under devisen ”Kärnvirke från Norrland”, som innebär att vi strävar efter att hitta uppdrag och samarbeta med alla duktiga egenföretagande konsulter i norra Sverige.  

 Vilken typ av utbildningar kan ni erbjuda? 
– Det som särskiljer oss från konkurrenterna här uppe i vår norra landsände är att de flesta kompetensföretag är specialiserade på enskilda områden. Vi vill att en organisation som har avtal med oss ska kunna få hjälp med att skapa små eller stora utbildningar inom alla möjliga områden.  

Vilka riktar ni er till? 
– Våra kunder är främst större organisationer och företag som har en uttalad HR-strategi, som till exempel Vattenfall, LKAB, och Northland Resources. På lokal nivå har vi samarbeten med Piteå Kommun, Wibax, Smurfit Kappa och de kommunala bolagen, för att nämna några.  

 Hur ser framtidsplanerna ut?
– Ambitionen är att utöka vårt marknadsområde. Vi har öppnat kontor i Umeå nu i november och öppnar ytterligare ett i Skellefteå i januari. Målsättningen är 22 anställda och dubblerad omsättning till 34 miljoner kronor år 2016. Den visionen kommer att hålla om marknaden fortsätter att vara stabil.  

Vi på Acusticum hoppas att ni ska trivas i de nya lokalerna och ser fram emot fina samarbeten framöver.