”På eller av” – vinnande idé

Hur får vi studenter att använda kondom? De fick 24 timmar på sig att klura ut en lösning och kamma hem priset på 15 000 kronor.

Frågan ställdes av de nordligaste landstingen som utlyste kreativitetstävlingen Young Creative Challenge – en 24 timmars tävling för studenter som får ett problem att lösa.

Tävlingen startade den 13 februari klockan 15 och avslutades dagen efter, den 14 februari klockan 15. Innan startskottet fick deltagarna lyssna på en inspirationsföreläsning med Henrik Schyffert.

Problemet de fick att lösa var: Hur får vi studenter i åldern 20-29 år att använda kondom? I Norrbotten har klamydian sjunkit sedan 2013 med cirka 6 procent men bland 20-29-åringarna fortsätter siffrorna att stiga.

55 personer deltog i tävlingen. Vinnaren korades med följande motivering:

”Juryn är oerhört imponerad. En stark – förvillande enkel – kommunikativ idé. Ett komplett kompetent koncept. Vi kan vara säga: -Ja, vi är på!” Det vinnande laget bestod av Alexandra Flinck, Sara Lindroos, Andreas Uneby och Magnus Björklund. Deras idé, ”På eller av”, är en reklamkampanj som är så komplett att den är färdig att använda. Dock kommer den inte att visas ännu, utan är tänkt att användas som en kampanj.

Prissumman på 15 000 kronor betalas ut av de fyra norrlänen. Reklambyrån In The Cold är initiativtagare till Young Creative Challenge. Partners i tävlingen är Vinter reklambyrå, Piteå Science Park, Norrbottens media, Luleå tekniska universitet, LTU Business AB och Vinnova.