Personligt med Anton

Han är erkänt duktig. Han har alltid varit målmedveten. Han är en intressant person med många talanger. Han heter Anton Stenvall och han är Art Director på More.

FEM SNABBA FRÅGOR
Namn:
Anton Stenvall
Ålder: 29 år
Arbetar: Art Director på More
Drömuppdrag: konceptskiss till filmatiseringen av Bilbo
Tre bra med Acusticum:
– närheten till skolan
– Go Business, skapar möjligheter
– Maggans fika i restaurangen

Om Anton själv fått bestämma inledningstexten är jag övertygad om att beskrivningen av honom sett helt annorlunda ut. Förmodligen något mer svenskt och lagomt. Redan när intervjun var på planeringsstadiet hade jag en plan. Jag ville få Anton att skippa Jante, berätta öppet och ärligt om sig själv, sitt arbete och vad som fört honom dit han är idag – utan att gömma sig bakom det typiskt svenska.

Med facit i hand visade det sig bli ett inspirerande samtal om vikten av att sätta mål, den starka viljan att hela tiden utvecklas och husrenovering. Dessutom gick Jante efter ett tag och återkom aldrig mer i vårt samtal.

Resan börjar
Idag jobbar Anton som Art Director (AD) på reklambyrån More. Att det blev just reklambranschen och titeln AD är ingen slump. Redan i högstadiet var framtiden utstakad.

– I årskurs nio bestämde jag mig för att bli AD på en reklambyrå. Jag frågade min SYO-konsulent om Medieprogrammet, som då enbart fanns i Skellefteå, men han visste ingenting om själva utbildningen.

Trots SYO-konsulentens bristande yrkesvägledning valde Anton Medieprogrammet och resan mot målet hade börjat. Efter lumpen blev det först en ettårig konstskola och därefter en tvåårig utbildning mot Interaktiva medier. På Medieprogrammet blev allt mer och mer inriktad mot den digitala tekniken och valet att utbilda sig mot Interaktiva medier blev ett naturligt steg vidare mot AD-drömmen. Under slutpraktiken öppnade sig nästa dörr, enligt Anton själv var det enbart tur. Men om det är något jag personligen lärt mig i livet är det att tur är något man förtjänar, inte bara har eller får.

– Det har varit mycket tur och tillfälligheter. Bland annat gjorde jag min slutpraktik hos Paregos i Skellefteå. Efter examen startade jag eget företag och Paregos köpte mina illustratörstjänster, sen har allt rullat på.

Att Anton hamnade på More hävdar han också var en tillfällighet.

– Jag hade tröttnat på att sitta hemma och tänkte istället fixa ett kontor på Acusticum. Under visningen av lokalerna sprang jag på Fredrik Högberg (VD på More) och det visade sig att vi, på var sitt håll, jobbat ihop i ett projekt. Dagen efter ringde han upp och frågade om jag ville börja jobba hos dem. Idag är jag dessutom delägare i More.

Trots att AD-drömmen på allvar blivit verklighet finns fortfarande den analoga konsten med i bilden.

– Redan som liten var jag duktig på att rita. Min lågstadielärare har berättat att jag bland annat kunde rita i perspektiv, vilket kanske inte är så vanligt. Men jag har alltid tyckt om att rita och ritar fortfarande mycket. På den tiden blev det en hel del Conan Barbaren och Fantomen.

Drivkrafter och utmaningar
Hur man än försöker går det inte låta bli att imponeras av Antons talang och målmedvetenhet. Den bild jag får under intervjun är att han är så duktig att hälften hade räckt samt att det är en positiv och genomsnäll människa jag sitter och samtalar med. Antons brinnande intresse för det han gör verkar så äkta, så självklart. Egentligen är det inte konstigt att han lyckats. Tar man talang, kombinerar det med målmedvetenhet och hårt arbete har man ett klassiskt framgångsrecept. Men vad är det som driver honom?

– Jag är ingen tävlingsmänniska men jag vill ändå bli bäst. Målet är att hela tiden utvecklas, bli bättre. Gillar att pusha mig själv till nya utmaningar.

I ett försöka att definitivt mota bort Jante spetsar jag till frågan och söker svaret på hur han ser på sig själv som yrkesmänniska.

– Man är alltid självkritisk men jag känner att jag är duktig på det jag gör.

Nöjd med svaret ställer jag den självklara följdfrågan.

– Det är alltid jobbigt att framhäva sig själv. Men som företagare där verksamheten bygger på ens egna kompetenser upphävs jantelagen. Alla måste framhålla sig själv och visa sin kompetens, det är inte särskilt naturligt för mig.

Trots att Anton svarar lika snabbt som självklart på mina två lite jobbigare frågor får man ändå aldrig uppfattning att han skulle vara stöddig eller överdriver. Tvärtom, han har täckning för allt han säger. Han är duktig och han är medveten om det.

Privatpersonen Anton
Innan vi på allvar drog igång intervjun ställde jag en skämtsam uppvärmningsfråga om vem han var mest lik, Fantomen eller Batman?

– Fantomen, han är en mycket snällare än Batman. Han skjuter bara pistolerna ur händerna på skurkarna, är det till synes logiska svaret.

Ett svar som säger rätt mycket om Anton som person. Han är snäll utan att uppfattas som mesig och tråkig, precis som Fantomen. Men vad gör privatpersonen Anton när han är ledig?

– Jag gillar att umgås med mina kompisar och min fru. Just nu renoverar vi ett hus från grunden och det är riktigt roligt. Ett stort projekt och mycket jobb. Men det är värt det då man får chans att lära sig ett nytt hantverk, att förstå hur allt hänger ihop och se hur våra idéer tar form.

Art Director blir snickare på fritiden. Två olika hantverk, men finns det några likheter?

– Självklart har jag stor hjälp av min förmåga att visualisera. I mitt huvud kan jag rita upp en bild hur jag vill ha det och hur slutresultatet ska bli. I bägge yrkena krävs det att man har tålamod, är noggrann och har känsla för detaljer. Så visst, det finns stora likheter.

Plötsligt får jag känslan av att Anton har fler dolda talanger. Och självklart har jag rätt.

– Jag är musikalisk på hobbynivå. Spelar gitarr, piano och sjunger gör jag gärna. Men jag är inte överdrivet talangfull. Däremot är det en skön avkoppling. Jag flyr världen när jag sitter vid pianot.

Avslutningsvis. Berätta mer om ditt drömuppdrag.

– Jag har alltid varit svag för genren fantasy. Den är lekfull och ger stort utrymme för kreativitet. Hur coolt vore det inte att rita upp miljöerna, varelserna och forma världen till Peter Jacksons filmatisering av Bilbo?

Ingen aning, för mig känns det som en fullständigt galen tanke. Tydligen inte för Anton.

ETT LITET URVAL AV PROJEKT
– Coca Cola Zero
– Toyota
– Volvo Lastvagnar
– Nimbus Värld
– Vodafone
– Bredbandsbolaget
– Loka
– Svenska Spel