Plats på scen för Campus Piteå

När Nolia Utbildning och Framtid den 11-12 februari slår upp portarna för sin stora utbildnings och rekryteringsmässa då är Musikhögskolan i Piteå på plats. Båda dagarna kommer man att bjuda ett tätt konsertprogram från musiklinjerna och produktioner från mediautbildningarna. Från scenen i mässhallen kommer man varje timme att presentera såväl musikprogram som bild- och filmföreställningar.

– I år ska vi också passa på att bjuda in intresserade besökare direkt till Musikhögskolan. Vi erbjuder regelbundna bussturer från Nolia hit till Musikhögskolan och har här guidade turer så att man verkligen får uppleva lokaler och resurser. Det säger Mikael Långs, marknadsansvarig vid Musikhögskolan i Piteå och tror att direktkontakt med eventuellt blivande studenter är bästa rekryteringsmetoden.

– Vi gjorde nyligen en undersökning bland studenterna här på Musikhögskolan och såg då att det är den personliga kontakten som är mest avgörande för studenternas val av ort och utbildning. Resultatet visar att mest avgörande är rekommendationer och tips från kompisar. På andra plats utskick och kataloger, på tredje plats kommer information på webben och på fjärde plats kontakt och information på mässor.

Det berättar Mikael Långs och hoppas att man nu hittat ett koncept som kan locka intresserade besökare till att bli kommande studenter vid musik och mediautbildningarna i Piteå.