Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Sveriges första e-handelsdoktor

När Christer Kuttainen tog sin doktorsexamen var han unik.  Han var den förste i Sverige att kunna titulera sig doktor i e-handel. Året var 2005 och idag är han verksam på Acusticum. Men hans arbetsplats är hela världen.

Kort kan man säga att verksamheten i Christers företag, e-handelsdoktorn, är distansundervisning, företagsutbildning och forskning. Från sitt kontor på Acusticum undervisar e-handelsdoktorn på distans mot Högskolan i Visby.

– Jag sitter i Piteå och undervisar i Visby. Eleverna finns i hela Sverige samt bland annat i Kambodja, Thailand, Färöarna och New York, säger Christer som den naturligaste saken i världen.

Många fascineras nog över att distansutbildning fungerar i praktiken. Men med modern teknik är det mesta möjligt, även att sitta på Acusticum och undervisa elever på andra sidan jordklotet.

Samarbete och nätverksbyggande
Fler och fler företagare upptäcker fördelarna med att sälja varor och tjänster via nätet. Christers företagsutbildningar är populära och genomförs både via nätet samt på traditionellt sätt, att man träffas i verkligheten.

I dagarna sjösatte Christer ett nytt projekt, Säljande turistwebb. Målgruppen är företag inom turistbranschen i Norr- och Västerbotten. Bakom projektet står  Mötesplats Upplevelseindustin i Piteå. Målet är att hitta metoder och teknik för att  mer effektivt kunna använda Internet och dess möjligheter för att sälja och marknadsföra sitt företag.

– Det är en projektidé som vuxit fram i och med att jag och Monica Äije Lenndin från Mötesplatsen sprungit på varandra vid ett flertal tillfälle på Acusticum.

Dessutom kommer ett flertal studenter från Upplevelseproducent- och Mediedesignutbildningarna att utgöra en viktig part i projektet. Ännu ett lysande exempel på hur väl nätverkandet och samarbetsytorna fungerar inom Acusticumområdet.

E-handelsdoktor?
Att Christers titel kan upplevas märklig är inget konstigt. På Acusticum finns det många företag, affärsidéer och titlar som lätt kan uppfattas märkliga. Därför måste frågan ställas. Hur blir man E-handelsdoktor och varför?

– E-handel är ett intressant område, speciellt nu i lågkonjunkturen och speciellt för små och medelstora företag. Jag fick smak på e-handel när jag jobbade på Svenska Spel och var bland annat med om att bygga upp deras första spelsajt. Spel är ju en av många olika typer av E-handel, säger Christer och naturligtvis är det så.

2001 startade Luleå Tekniska Universitet en e-handelsforskarskola. Christer sökte och fick tjänst som doktorand. De värdefulla kunskaper och erfarenheter han förvärvat hos Svenska Spel tog han med sig in i den akademiska världen. Fyra år senare var han klar och kröntes med en doktorshatt. Resten är historia som man brukar säga.

– Det känns helt rätt att sitta på Acusticum. Det är en nätverkande och kreativ miljö, avslutar Christer.