Testplats Acusticum – en given succé

Några frågor till Anders Wåhlin, STOKAB – Stockholm kommuns egna bredbandsbolag – var ett av de 15-tal företag som deltog på Acusticumdagen i Stockholm. Det var den första konkreta presentationen av spetssatsningen på Acusticum, som testplats för bredbands-TV.

Varför är det rätt att göra satsningen på Acusticum?
Är det några som kan lyckas så är det Acusticum! För det första ligger Norrbotten i sin helhet flera år före övriga Sverige – inte minst Stockholm – när det gäller själva infrastrukturen – bredbandsutbyggnaden. Dessutom finns det redan på plats en bred och etablerad kompetens inom flera viktiga nischområden.

Vilka konkreta möjligheter ser du?
– Det här är området för nyföretagande. Självklart erbjuder det i sig många nya möjligheter till utveckling och tillväxt.

Något gott råd?
– Ett gott råd jag skulle vilja ge är att fokusera satsningarna och utvecklingsarbetet på några få avgränsade områden, helt enkelt bestämma sig för vilket produktområde man vill utveckla. Om det är samhällstjänster, åldringsvård eller interaktiv utbildning man vill satsa på eller om man vill fokusera på det område där man redan har kompetens som exempelvis ljud och musik.

Några egna förhoppningar?
– Jag hoppas naturligtvis att man ska lyckas – att Musikhögskolan och Acusticum – verkligen blir piloter inom utvecklingen av nya bredbandstjänster. Och förstås att man snart har några projekt i skarpt kommersiellt läge.