Unik musikbranschträff utvecklar värdefulla nätverk

Mingel och nätverkande stod på agendan när den allra första Musikbranschträff Norrbotten arrangerades på Acusticum i slutet av april.

– Syftet är inte i första hand att bli bättre på det vi gör utan att olika delar av branschen träffas, säger initiativtagaren Lina Larsdotter Åström från Go Business.

Tanken om att visa vilka möjligheter som finns och att skapa tillfällen för att träffas och prata med varandra hade legat och grott ett tag. När Lina Larsdotter Åström för några månader sedan började jobba på Go Business, med huvuduppgiften att vägleda nya företagare i den ganska snåriga musikbranschen, öppnades möjligheten att verkligen göra något. Med inspiration från andra nätverksträffar skapades ett arrangemang utformat som en afterwork.

– I andra branscher finns alla möjliga konferenser, möten och stora sammanslutningar. Det måste ju kunna fungera för oss också.

Utvecklande möten

Och visst fungerade det. Eventet blev snabbt fullbokat med omkring 50 deltagare från olika delar av branschen. Förutom nya entreprenörer kom redan etablerade musiker och företrädare från organisationerna BD Pop och Up Sweden, vilka även var medarrangörer tillsammans med LTU Business. Dessutom kom representanter från musikhögskolan och bokningsbolag, festivalarrangörer och musikjournalister.

Kvällen började med att BD Pop och Up Sweden presenterade sina verksamheter och den piteåbaserade elektropopartisten Rebecca Bergcrantz alias Raindear som bjöd på en kort inspirationsföreläsning. Alla deltagare fick sedan presentera sig själva under en minut med möjlighet att berätta vem man är, vad man gör och vill göra, vem man vill träffa och vad man behöver. Därefter blev det mingel på hög nivå.

– Det var lite spännande att se hur det skulle gå men folk gick verkligen runt och pratade med varandra. I slutet av kvällen hade flera till och med bokat in spelningar, säger Lina Larsdotter Åström som upplever att alla fick ut något av arrangemanget.

– Det blev en härlig och avdramatiserad stämning, vi möttes liksom på samma nivå. När alla presenterade sig såg man hela nätet framför sig, hur vi hänger ihop och behöver varandra. Det var en häftig känsla.

En idé för framtiden

Nu vill Lina Larsdotter Åström bygga vidare på konceptet. Tanken är att musikbranschträffarna ska bli återkommande. På sikt vill hon involvera ännu fler människor från hela länet och även branschfolk söderifrån.

– Jag vill göra en träff per termin och på sikt göra det mycket större. Det skulle till exempel vara fantastiskt kul att lägga en hel helg med föreläsningar, möten, mingel och middag, säger Lina som även kan tänka sig att bjuda in andra yrkesgrupper som musikfolk traditionellt jobbar med, som t.ex. videoproducenter och grafiska designers.

Ett viktigt syfte med musikbranschträffarna är att visa på vilka stora resurser som finns på nära håll.

– Många tror kanske att allt händer i Stockholm men det finns mycket musikbransch här uppe också. Vi måste bara lära oss att visa vad som finns här och vad som är unikt för oss.