Vad händer när publiken får makten?

Det är den utmanande rubriken för årets upplaga av Acusticumdagen i Piteå den 5 november vilken arrangeras i samarbete med DN.

Det handlar förstås om konsekvenserna av den digitala utvecklingen inom media, om hur redan etablerade företag påverkas, vilka nya som kommer, om hur konsumenten får verktyg att styra sin konsumtion och mycket mera.

Huvudtalare är Jan Wifstrand, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Nyheter. Han är också grundare till och ägare av det elektroniska nyhetsbrevet Rapidus. Bland de medverkande finns Thomas Bruhl från TV4:s nya medier.
– Men den här gången kommer vi också att mer konkret utgå från praktiska exempel och demonstrationer. Det berättar marknadschef Nina Sjömark och producent Robert Bergman, Acusticum, och lovar förutom samtal om de nya mediebolagen och framtidens mediearbetare, också en förevisning av Bredbands-TV.

Kreativ mötesplats
– Det viktigaste av allt är precis som tidigare att Acusticumdagen fungerar som en kreativ mötesplats för alla olika aktörer och intressenter inom ljud och media, understryker Nina Sjömark. Årets upplaga av Acusticumdagen genomförs dessutom i direkt anslutning till den stora IT-mässan Science & Cyber i Luleå den 6-7 november där en av utställarna är just Acusticum. Här medverkar Acusticum med en egen monter i mässaktiviteterna kring Media och Lärande.