Våga ta betalt!

“Är jag verkligen värd så mycket pengar?”
“Det är fult att tjäna pengar på kultur”
“Jag törs inte få ett nej”

Ovanstå tankegångar är alltför vanliga bland kreatörer och kulturarbetare som är sitt eget varumärke. Inte minst för nya i branschen. Det är även dessa tankegångar som hindrar många kreatörer från att faktiskt kunna leva och inte bara överleva på sitt hantverk, menar Maria Österåker som besökte Acusticum för att föreläsa om konsten att ta betalt.

Cirka 75 kunskapstörstande studenter samt entreprenörer från inkubatorn Go Business hade letat sig till sal L163 på universitetsområdet där de bjöds på en heldagsföreläsning med inslag av praktiska övningar.

Receptet att få fullt betalt då?
Enligt Maria måste du först och främst värdesätta dig själv, och sedan att polera fram argument som tilltalar kunderna. “Att hitta bladen på sin produktblomma”, som Maria uttrycker det.

För förutom själva kärnprodukten finns så mycket mer att lyfta fram. Sitt nätverk och miljötänk, sitt lokalt engagemang och sina goda referenser. Ju fler attraktiva blad, desto bättre förutsättningar att undvika rabattknappen. Men inget slår en trevlig säljare enligt föreläsaren. “Tycker kunden om dig som säljer är kunden beredd att betala mer”, slår Maria fast.


Bildtext: Martin Fryklund, mediestudent, sammanfattar dagen väl.

Till sist, det är fint att tjäna pengar på kultur. Kultur föder kultur!

Dagens föreläsning var ett samarrangemang mellan Acusticum, Go Business, Centek och LTU. Maria Österåker är ekonomen som bestämde sig för att skriva boken “Ta betalt” som blev nominerad till årets marknadsföringsbok år 2010. Idag föreläser Maria i Sverige och Finland. www.mariaosteraker.fi