Varför har det gått så bra? (#CRESUM14)

Angelica och Elin är två nyexaminerade studenter vid LTU Mediedesign i Piteå. Vi bad dem ta en tur till grannarna i söder och ta tempen på Creative Summit 2014. Här är en kort sammanfattning av deras upplevelse.

Rapport från Creative Summit

Besökarna på Creative Summit 2014, kunde mellan den 11-12 juni ta del av föreläsningar på temat: Varför har det gått så bra? Det årliga återkommande evenemanget tog plats på Nordanå teatern i Skellefteå där det bjöds på föreläsare från bland annat USA, Australien och Storbritannien.

IMG_0061

Creative Summit skapar med sitt evenemang en mötesplats för folk inom olika kreativa yrken, inom både digitala som tryckta medier. Även studenter och andra intresserade besökare återfanns på plats. Första dagen inleddes med mingel, föreläsningar och som avslutning på dagen en middag för både besökare och föreläsare.

IMG_0021

Liz Sivells föreläsning tar med besökarna på evenemanget på en väl regisserad resa, från början till slut. Hon lyfter fram att det är känslorna vi minns och tar med oss. Genom att jobba med immersive storytelling för att kunna skapa en helhetsupplevelse, där allt från förväntningarna innan till den upplevda lukten vid tillfället är noga utvalda för att skapa en berättelse.

IMG_0058
I föreläsningen om magasinet Offscreen bjöd Kai Brach på inblickar i hans väg från webbdesigner till utgivare, redaktör och art director. Hans titel på presentationen “A tangible experiment” fritt översatt till Ett greppbart experiment, vidrör han den digitala formgivningens förgänglighet. Genom att skapa ett magasin som bara finns tryckt, laborerar han med värdet av formgivningen för en sådan produkt samt värdet av ett magasin som endast finns i begränsad upplaga. Genom att skapa någonting greppbart menar Kai Brach på att han får en större känsla av att ha åstadkommit någonting, på samma gång som han har möjlighet att på ett enkelt sätt kunna visa upp för sin omgivning vad han gör.

IMG_0148
Med sin nyfikenhet och sin bakgrund som industridesigner söker Paula Zuccotti, grundaren av The Overworld, svaren på en av de vanligaste frågorna som uppdragsgivarna ställer. Hur kommer det att se ut i framtiden? En fråga som hon menar på egentligen uppstår i ett försök att förstå nutiden. Paula Zuccotti nämner att re-definition av saker kommer bli vanligare. Som exempel lyfter hon att mobilkameror är den vanligaste kameran som används på fotosidan Flickr. Borde vi så fortsätta att se mobilens primära funktion som en mobil eller som en kamera?

IMG_0153

IMG_0231

När andra dagen avslutades hade besökarna hunnit ta del av nio olika föreläsningar. Dagen avrundades av David Eriksson, från North Kingdom, med tankar inför nästkommande evenemang, där förändringar och överraskningar inför nästa års Creative Summit förutspåddes.

Denna text uppkom för att att två nyexaminerade studenter vid Mediedesign programmet vid Ltu i Piteå fick genom ett samarbete med Acusticum möjligheten att närvara vid Creative Summit 2014.