Digitala dimensioner på Platsinnovationer – del 2/5

Har du inte varit i Kiruna? Då har du missat något. Kanske har du bara inte hunnit dit än eller så är det andra faktorer som hindrar dig från att uppleva Kiruna, än. Men det ska det rådas bot på! Det är argumentet till nästa platsinnovation och del två i vår miniserie – Digitala dimensioner på Platsinnovationer.

Föreställ dig att du är på resande fot, en storstad mitt i Europa full av rörelse och liv breder ut sig framför dig. Du möts av en till synes vanlig barack, men det som är så lusigt och göra att den sticker ut är att alla som kommer ut där ifrån ser så upprymda ut, glada och pratar om renar och norrsken. Vad händer där inne?

De har upplevt Kirunas portabla upplevelsebox. När du kliver in i boxen får du uppleva hur det är när näshåren fryser i 35 minusgrader, hur marken skakar när de spränger i gruvan, se flatljuset i snökaoset, stå mitt i en renhjord, höra hur norrskenet dansar i himlen ovanför dig eller hur det känns att vara omgiven av surrande myggor! Hur? Genom AR/VR-teknik, dofter och 360 ljud ska alla sinnen stimuleras till en stark upplevelse av vad Kiruna har att erbjuda.

Den portabla upplevelseboxen skapar möjligheter för människor över hela världen att uppleva det unika med Kiruna. Idén föddes samtidigt som det Virtuella älgtornet i syfte att fungera som ett komplement till upplevelsen av stadsflytten och ett sätt att locka fler besökare till staden.

Här har man verkligen fångar upplevelserna som många Kirunabor tar del av dagligen men som för andra kan upplevas som både exotiskt och unikt. Boxen ska väcka nyfikenhet hos människor på andra platser och sätta Kiruna i tankarna inför nästa semester. Och det bästa av allt är att eftersom boxen är portabel kommer snart hela världen vara nyfikna på Kiruna!

 

Koncepten utvecklats i projektet ”Attraktiv stadskärna genom platsinnovativa synergier” som drivs av Luleå tekniska universitet och Piteå Science Park 2017-2019 och projektet (förstudien) ”Digitala dimensioner” som drivs av Piteå Science Park 2018. Mer info: www.ltu.se/platsinnovation och www.piteasciencepark.se

Faktaruta

Platsinnovation handlar om nytänkande utveckling av attraktiva platser och att skapa innovationer utifrån en plats styrkor och unika identitet. Genom att ta hänsyn till såväl invånare som besökare, företagare och investerare. Platsinnovation utgår ifrån följande tre huvuddelar:

  • fysisk gestaltning – tex byggnader, torg, parker, skyltar, armaturer
  • innehåll – dvs kommersiell och offentlig service, näringsliv, evenemang och aktiviteter
  • marknadsföring – kommunikation och pr