Digitala dimensioner på platsinnovationer – del 3/5

Under vinterhalvåret får Kiruna otroligt gott om två naturresurser; mörker och snö – vilket för många betyder trötthet, plogvallar och stillasittande inomhusaktiviteter. Men platsinnovation handlar om att ta vara på de förutsättningar som finns på en plats och på det sättet blev det tredje konceptet Snökaos 2.0 till. Det här är del tre i miniserien digitala dimensioner på platsinnovationer.

I processen av en stadsflytt är det viktigt att behålla ”livet” i den gamla delen av staden på ett värdigt sätt, samtidigt som man bygger upp den nya stadskärnan med stolthet. För att undvika att gamla Kiruna faller i glömska ska snö och mörker få spela huvudrollen.

Snökaos 2.0 är ett koncept för ett aktivitets- och upplevelsecenter som med hjälp av snö och is ska byggas upp i det som blir Kirunas ”gamla stan”. Där är alla välkomna att bidra, studenter, privatpersoner, föreningar och företag. Exempelvis skulle de kunna göra skulpturer av snö och varför tävla om vem som gör det coolaste snökojan? Kanske skulle man även kunna erbjuda övernattningar på ishotellet till den vinnande kreatören? Det bästa av allt är att möjligheten till kreativitet med snö är oändlig!

I Kiruna finns ett stort behov och önskan att få berätta historier och anekdoter om staden och kulturen, något som man under Snökaoset ska ta tillvara på. Tematiserade historievandringar ska arrangeras där man lyfter barnens, de äldres och kvinnornas perspektiv på traditionella historier som tidigare enbart har berättats av män. Eller vad sägs som utebio på en snövägg under en stjärnklar himmel med en kopp varm choklad? Snö är nämligen den perfekta projiceringsytan för både bio och ljusshower där Kirunas historia kan gestaltas och spridas på ett mer kreativt och annorlunda sätt.

För att toppa av konceptet Snökaos 2.0 ska alla träd belysas och en catwalk av packad snö byggas upp och täckas med trasmattor från Tornedalen. Där kan även samiska och lokala hantverk visas upp.

Med hjälp av en stark tradition och historia samt två klassiska bördor, dvs mörker och kyla, har man hittat en stor del av Kirunas identitet, vänt det till något positivt och skapat ny attraktivitet till det som blir ”gamla stan” i Kiruna. Det här är precis vad platsinnovation handlar om, genom fysisk och digital gestaltning framhäva Kirunas unicitet.

Koncepten utvecklats i projektet ”Attraktiv stadskärna genom platsinnovativa synergier” som drivs av Luleå tekniska universitet och Piteå Science Park 2017-2019 och projektet (förstudien) ”Digitala dimensioner” som drivs av Piteå Science Park 2018. Mer info: www.ltu.se/platsinnovation och www.piteasciencepark.se

Faktaruta

Platsinnovation handlar om nytänkande utveckling av attraktiva platser och att skapa innovationer utifrån en plats styrkor och unika identitet. Genom att ta hänsyn till såväl invånare som besökare, företagare och investerare. Platsinnovation utgår ifrån följande tre huvuddelar:

  • fysisk gestaltning – tex byggnader, torg, parker, skyltar, armaturer
  • innehåll – dvs kommersiell och offentlig service, näringsliv, evenemang och aktiviteter
  • marknadsföring – kommunikation och pr