Digitala dimensioner på platsinnovationer – del 4/5

Ett av de stora nöjena med att läsa deckare är möjligheten att kliva in i en helt annan värld och lösa mystiska gåtor. Tyvärr så har vi oftast mobilen precis bredvid oss och så fort den plingar till rycks vi tillbaka till verkligheten igen. Men tänk om nästa sms du läser inte handlar om vad det blir till middag utan om en ny ledtråd till mordgåtan. Det här är konceptet Bokfestivalen 2.0 och den fjärde delen i miniserien digitala dimensioner på platsinnovationer.

Bokfestivalen är en årlig festival i Kiruna och är ett samarbete mellan Kiruna stadsbibliotek och Kiruna Bokhandel. För att locka fler till litteraturens värld och kanske framförallt de yngre generationerna utvecklades konceptet Bokfestivalen 2.0. Genom en kombination av platsförankring, storytelling, gamification och VR (Virtual Reality) blir det möjligt att leva sig in i berättelsen i helt nya dimensioner.

Med utgångspunkt i succéförfattaren Åsa Larssons böcker som bland annat skrivit Solstorm, en deckare som utspelar sig i Kiruna, kan du gå till de verkliga platserna som beskrivs i boken för att själv eller tillsammans med andra försöka lösa mordgåtan. Där kan du hitta nya ledtrådar, mordvapen och fotspår eller kliva in i scener från filmatiseringen och själv uppleva storyn som huvudkaraktären, Rebecka Martinsson gjorde.

Konceptet ska lanseras under den årliga Bokfestivalen i Kiruna för att på ett effektivt sätt nå ut till en stor publik. Bokfestivalen 2.0 förstärker en redan etablerad platsförankrad historia genom att addera ytterligare en dimension. Genom att ”förverkliga” mordgåtan lockas folk till nya platser i Kiruna.  Det blir en social plattform för diskussion och samarbete och samtidigt ett intresse för litteratur i allmänhet. I takt med att nya kapitel/ledtrådar släpps uppstår även en återkommande anledning för besökare att återvända till Kiruna. Hela händelsen är en digital platsinnovation som kan utvecklas och spridas till andra platser utifrån andra böcker/historier med stark anknytning till en verklig plats.

 

Koncepten utvecklats i projektet ”Attraktiv stadskärna genom platsinnovativa synergier” som drivs av Luleå tekniska universitet och Piteå Science Park 2017-2019 och projektet (förstudien) ”Digitala dimensioner” som drivs av Piteå Science Park 2018. Mer info: www.ltu.se/platsinnovation och www.piteasciencepark.se

Faktaruta

Platsinnovation handlar om nytänkande utveckling av attraktiva platser och att skapa innovationer utifrån en plats styrkor och unika identitet. Genom att ta hänsyn till såväl invånare som besökare, företagare och investerare. Platsinnovation utgår ifrån följande tre huvuddelar:

  • fysisk gestaltning – tex byggnader, torg, parker, skyltar, armaturer
  • innehåll – dvs kommersiell och offentlig service, näringsliv, evenemang och aktiviteter
  • marknadsföring – kommunikation och pr