Lär Känna Creative North: Emma Zimdahl

I veckan lär vi känna Emma Zimdahl som är delägare och sociala medier-strateg på kommunikationsbyrån Henson

Berätta om dig själv
Jag heter Emma Zimdahl, delägare och sociala medier-strateg på kommunikationsbyrån Henson. Bor i Umeå. Uppvuxen i Skellefteå där jag även bor under sommarmånaderna i en liten stuga på en ö. Älskar havet. Gift med en AD, har två barn samt en katt.

Hur kom du in i branschen?
Började plugga Medieproducent på Umeå universitet av en slump och arbetade som frilansjournalist vid sidan om. Fick jobb som redaktör på ett par tidningar och har därefter arbetat med bland annat presshantering på myndighet. Lockades av den privata sektorn och kreativ kommunikation, vilket gjorde att jag sökte mig till Berghs. Det ena ledde till det andra och en dag träffade jag Hensons vd Åsa Stocksén på en parkeringsplats. Resten är historia.

Varför just denna bransch?
Älskar allt med det här jobbet. Högt tempo, kreativa härliga människor, flera kunder med helt olika utmaningar och en stor variation på uppdrag. Framför allt är det otroligt kul!

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Normalt sett arbetar jag med att ta fram content till sociala medier, hjälper våra kunder med kampanjer, statistik och uppföljningar. En hel del strategier blir det också. Jag håller många utbildningar inom ämnet, vilket gör att jag nästan alltid förbereder slides till något! Kommunikationsplaner gör jag många av, och därtill klipper jag lite film, gör en del grafiskt material och copy. 

Hur ser en ovanlig dag på jobbet ut?
Vissa väldigt roliga dagar stöttar jag upp på eventsidan genom vårt dotterbolag Vida Nord. Så några få gånger per år är det glitter och glamour, byggande av scener, hantering av pressfotografer, rulla ut röda mattan eller övergripande koll på att allt flyter på. Det är ett utmärkt komplement till de andra dagarna.

Vad gör företaget du jobbar på extra bra?
Vi jobbar med allt från strategisk rådgivning, opinionsbildning samt redaktionell och digital kommunikation, men sammantaget har vi lagt stort fokus på att förstå och agera på kunskap om våra kunders omvärld. Det är en bra grej som jag inte ser överallt. Något jag också verkligen gillar är att vi alltid vill vara enkla att jobba med. Jag tror att det genomsyrar Henson rätt bra. Att sitta på samma sidan av bordet som kunden för att tillsammans hitta rätt väg fram. Det handlar nog om en prestigelöshet som är rätt behaglig både att arbeta inom och i relationen till kunderna. Sedan vill jag slå ett slag för en bra kultur internt, där allas åsikt är lika mycket värd, och den bästa idén vinner. 

Fem snabba 

Senaste låten du lyssnade på? – Slå mig hårt i ansiktet – Thomas Stenström

Vad klädde du senast ut dig till på halloween? – Oj, firar inte halloween men klädde ut mig en gång till häxa för att skrämma grannbarnen.

Favoritreklam genom tiderna? – Gillar sådana som fastnar snarare än att de är dyra produktioner. Den första jag kommer att tänka på är den gamla Polly-reklamen ”Petter och jag”.

Hjortron eller Blåbär? – Lakrits.

Sommar eller vinter? – Sommar