Acusticum-unik test – plats för ny spetsteknik

Med hjälp av bland annat den nya bredbandstekniken etableras nu på Acusticum en testplats för bredbands-TV. Här ska innehållsleverantörer kunna testa, spela in och leverera nya programidéer. Parallellt skapas en helt ny och bred medieplattform – Fokus – för Musikhögskolans mediecenter.

Via Musikhögskolans plattform ska den pågående nya medieutbildningen göras publik genom nya radiokanaler, TV-sändningar och webbtidning och samtidigt utvecklas genom samverkan med såväl forskning som etablerade medieföretag.

Det första konkreta steget tar projektet i samband med Acusticumdagen den 15 oktober i Stockholm då den breda satsningen presenteras för att 15-tal företag inom media och bredbandsteknik, bland annat Jarowski TV, Strix, MTG och StokAB.

Spetssatsningen är ett samverkansprojekt mellan Acusticum, Musikhögskolan i Piteå och Pite Energi. Projektledare är Svante Wiklund från Musikhögskolan och långsiktigt syftar projektet till att utveckla inte bara distansundervisning utan också de helt nya tjänster som bredbandstekniken och bredbands- TV ger möjligheter till.

– Den nya bredbandstekniken har skapat gränslösa och oanade möjligheter inom media. Nu gäller det att vi vågar ta oss an utmaningen och inte bara utbildar för de nya medierna utan också är med och utveckla dem. Det säger Lars Hallberg, studierektor vid Akademiska Mediecentret, Musikhögskolan i Piteå om satsningen på Acusticum som testplats för en helt ny medieplattform.