Designfrukost: En internationell designer + En kommunchef + En nyfiken publik!

Så var det dags för vårens sista Designfrukost. Tillfället då yrkesverksamma, studenter och andra intresserade samtalar kring design, kreativitet och livet över en fika. Säsongen avslutades med en spännande crossover mellan grafisk formgivning och smakfull samhällsutveckling. En mix som visade sig fungera riktigt bra. Här är ett kort referat för Er som inte hade möjlighet att vara med.

(Foto: P-Town)

EMIR AYOUNI, Growcase

Frukostens första talare var Emir Ayouni, internationell grafisk designer med bas i Piteå. Emir har vågat satsa på en karriär utanför landsgränserna, främst inom varumärkesdesign. Just sinnet för detaljerna kännetecknar Emir, som ofta lägger några extra timmar på att finslipa sina jobb. Emir förklarar: “Även om du inte ser något kan du känna något”. Ord väl värda att lägga på minnet.

 

Emir ångrar inte sitt karriärval och påpekar att det behöver vara så stor skillnad om din kund är från Rosvik eller Ryssland. Designens språk går över gränserna och digitala hjälpmedel som Skype kan ersätta ett fysiskt möte. Fler tips från Emir som fastnade i anteckningsblocket:

– Ha ett öppet sinne inför jobb som på ytan kan verka tråkiga. De kan bli de absolut roligaste jobben.

– Våga vara kall om du känner på dig att en uppdragsgivare redan bestämt sig för för att anlita just dig. Ett initialt “nej” behöver inte vara negativt, utan visar snarare att du vet ditt värde.

Läs mer om Emir Ayouni här: http://oneminutewith.com/emir-ayouni! http://www.growcase.com/

MATS BERG, Piteå Kommun

Frukostens andra talare har betydligt längre projekttider än en designers sedvanliga 4-8 veckor. Kommunchef Mats Berg äntrade scenen och berörde arbetet med att “designa” en hel kommun, inifrån och ut. Hur en liten kommun i norra Sverige kan formas och växa på många olika områden. Ökad befolkning, kultur, mångfald och medborgardialog var några ledord som Mats återkom till.

Mats anser att en stor del av lösningen handlar om mod, och att våga skapa en modig organisation som tillåter vissa felsteg längs vägen. Något som inte alltid är självklart. En annan viktig ingrediens är att tillsammans kunna omforma den traditionella bruksmentaliteten och öppna upp för den kraft som finns i mångfalden och i mötet mellan det gamla och det nya. Utvecklingen kopplad till näringarna runt Acusticum har stor betydelse för Piteå och utvecklingen av staden och dess upplevelser. Lite fler restauranger och mer liv på gatorna på kvällstid finns också i tankarna när ”kommundesignern” talar fritt ur hjärtat, och möts av instämmande nickar från många håll.

Några röster från Designfrukost III

  • “Det här är enda träffpunkten med näringslivet jag deltagit i så jag vill såklart ha mer” – Angelica Larsson, inflyttad mediestudent
  • “Vi skulle gärna lyfta vårt arbete med Swedish Lapland Design Week” – Elin Janum, Åt kotyr, på frågan om vilka ämnen som kan vara intressanta till hösten. Elin arbetar med att locka hit en stor internationell designmässa till Norrbotten.
  • “Varför inte åka på studiebesök till Lokstallet och Heta Hyttan”! – Greta Wimander, projektledare Gobusiness, på frågan hur Designfrukost kan jobba till hösten.
  • “Intressant att lyfta både en internationell designer och en kommunchef vid samma träff”! – Ola Lidström, Piteå Science Park och en av initiativtagarna till Designfrukost.
  • “Kanske kan vi hyra en buss och ta med besökarna till en (för dem) okänd destination till hösten.” – Elin Hollström, lärare i mediedesign vid LTU Piteå och en av initiativtagarna, spånade fritt kring framtiden för Designfrukost.

Tja, vem skulle inte vilja åka med Designfrukost on Tour? Efter några efterlängtade sommarmånader såklart!

Om Designfrukost

Initiativet kommer från Helikopter, Piteå Science Park, Acusticum och Mediedesign vid LTU. Tanken med Designfrukost är att bidra till ytterligare en kontaktyta för att mötas, nätverka och kunskapa – och förhoppningsvis också skapa nya gemensamma projekt som kan lyfta Norrbotten. Under våren 2014 har tre träffar anordnats, och förhoppningen från samtliga inblandade är att kunna förutsätta till hösten.

Mats Långström, Helikopter

John Vikström, Interactive Institute Piteå

Elin Hollström, Luleå tekniska universitet -Mediedesign

Ola Lidström, Piteå Science Park