Framsidan av baksida

Två procent av Sveriges befolkning mellan 15 och 74 år har någon form av spelproblem. 35 000 svenskar skulle behöva vård och behandling nu, idag. Skrämmande siffror. Tur att det finns professionell hjälp att få via Spelinstitutet, Acusticums senast inflyttade hyresgäst.

Spelinstitutet huserade faktiskt på Acusticumområdet under en kort period redan 1999. Nu när man flyttar tillbaka kan man säga att cirkeln sluts, de är tillbaka där allting en gång började. Anledningen till att man lämnade Acusticum berodde på alldeles för små lokaler. Under årens lopp har företaget stadigt växt till att idag ha 17 anställda, varav sex sitter i Piteå. Under en period har företaget varit sugen på att byta miljö. När möjligheten att flytta in på Acusticum öppnade sig såg man det som en perfekt lösning och inspirerande miljö att verka i.

En auktoritet
Trots de skrämmande siffrorna som redovisades i början, är Spelinstitutet faktiskt den enda aktör i Sverige som jobbar med behandling av spelmissbruk.

– På gott och ont är vi ensam. Men det finns plats för fler då vi har hur mycket jobb som helst, säger VD:n och legitimerade psykologen Thomas Nilsson.

Thomas är en riktig auktoritet inom området. Så tidigt som 1987 började han att behandla spelmissbrukare efter att tidigare jobbat med både alkohol- och drogmissbruk.

Verksamheten
Spelinstitutets verksamhet bygger till stor del på att erbjuda tjänster åt bland annat spelbolag, socialtjänst och behandlingshem. Thomas verkar dessutom mycket nöjd med samarbetet de har med Svenska Spel, ATG och Norsk Tipping.

– De svenska och norska spelaktörerna tar sitt ansvar gentemot spelarna. De jobbar, tillsammans med oss, för att hela tiden bli duktigare på spelansvar och att få spelarna att reflektera över sitt spelande. Sedan 1999 har vi jobbat på uppdrag åt Statens Folkhälsoinstitut och vi är duktiga på att hjälpa spelmissbrukare att tänka annorlunda.

Just tänka annorlunda är ständigt återkommande i vårt samtal. Thomas berättar bland annat om när Internet gjorde intåg och radikalt förändrade spelandet. För de allra flesta blev det en positiv nyhet, för några en katastrof. När möjligheten att spela plötsligt blir tillgängligt dygnet runt behöver man inte vara raketforskare för att inse att saker och ting lätt kan gå överstyr.

Datorspelande
På senare tid har företaget även börjat kika mot datorspelande och dess problematik.

– Tyvärr har inte datorspelsbranschen samma ansvarstagande som spelbolagen.

Thomas berättar att datorspelsbranschen är på samma naiva nivå, vad gäller spelansvar, som spelbolagen var för 25 år sedan. Lösningen är lika enkel som svår.

– Branschen måste bli mer öppen för problematiken och forskningen kring riskerna samt göra allt för att minimera dem, inte lämna över allt ansvar till spelarna.

Även när det gäller datorspelande finns det många tragiska historier.

– Det finns ungdomar som låser in sig på sina rum och gör inget annat än spelar.

När intervjun är slut har jag en märklig känsla inom mig. Jag känner mig lite nedstämd över allt jag hört berättas, samtidigt som jag är glad över vetskapen att det finns hjälp att få. Gott så.