Hur väcker man en bilförare? – Interactive institute rapporterar från Boston

Interactive Institute på Acusticum har sedan 2007 arbetat med forskning tillsammans med fordonsindustrin, framför allt med lastbilstillverkaren Scania. Forskningen handlar om hur ljuddesign kan användas i förarmiljöer för att göra tekniska system mer användarvänliga och öka trafiksäkerheten. Det finns ganska gott om ljudsignaler i dagens bilar. Tyvärr låter de ofta illa och kan uppfattas som störande snarare än hjälpande, ett problem som för övrigt inte är alls är unikt för fordonsindustrin.

I mitten av oktober var det dags att presentera en del av de resultat som Interactive Institute i Piteå arbetat fram under det senaste året. Framförandet genomfördes på konferensen ”Automotive UI” i staden Portsmouth (känt som en av USA:s äldsta städer) en timmes bilfärd från Boston. Automotive UI är en årlig konferens som samlar forskare runt om i världen för att dela med sig av nya idéer kring teknik och gränssnitt i fordon. I stor utsträckning handlar det om hur vi kan skapa trafiksäkrare fordon, som dessutom är roligare och mer stimulerande att köra.

”Hur väcker man en bilförare?

Den studie som Johan Fagerlönn från Interactive Institute presenterade handlade om hur man kan väcka en bilförares uppmärksamhet med hjälp av ljudsignaler. Studien som genomfördes vid Acusticum visade bland annat ljudet från bilstereon (musik etc.) är ett användbart och relativ outnyttjat verktyg som mycket väl skulle kunna användas för att väcka uppmärksamhet och förhindra trafikolyckor.

Undersökningen ingick i ett projekt som finansieras av Swedish ICT. Förutom Johan Fagerlönn har bland annat Anna Sirkka och Stefan Lindberg från Interactive Institute i Piteå varit involverade i arbetet.

Läs mer om Interactive Institute och Sonic Studio.

Under vistelsen gjordes även ett besök vid det vackra University of New Hampshire som ligger någon mil från Portsmouth. Bland det första som slår en när man kommer till New Hampshire är att landskapet liknar Sverige. Hösten hade kommit ungefär lika långt, även om området ligger på samma breddgrad som södra Frankrike.