Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

iSpooks har släppts

I början av sommaren släppte Interactive Institute spelet iSpooks. Ett unikt spel till iPhone som till största del bygger på informationsbärande ljud. Att Apple själva gillar spelet och dessutom uppmärksammat det på AppStore har lockat många nyfikna att ladda ner appen till sin telefon.

12 juni var det världspremiär för iSpooks, spelet som gör tvärtom om. Istället för att använda sig av grafiska element har Interactive Institute nästan uteslutande valt att förlita sig på ljud.

– Ljud är oerhört effektivt för att förstärka en spelupplevelse. Ljud triggar fantasin och uppmuntrar spelaren att skapa en inre bild av spelvärlden, säger Mats Liljedahl och förklarar vidare:

– Ser vi en bild på väggen vet vi att den är en avbild av verkligheten. Med ljud är det svårare att avgöra vad som är verkligt eller inte.

För att lyckas med ovanstående har Interactive Institute gjort sitt yttersta för att utmana iPhone som spelplattform. I spelet har utvecklarna placerat ut mer än 1000 ljudklipp, en extremt hög siffra – och fått det att fungera. Dessutom har man lyckats med konststycket att spela upp fyra till fem samtidiga ljud. Unikt och imponerande på samma gång.

Kort om spelmiljön

Själva spelmiljön är ett hemsökt hus där ett mysterium ska lösas med hjälp av husets spöken. Trots att ljud är dominerande finns det viktiga grafiska element som dyker upp i spelet när man minst anar det. Hela spelet är byggt i en 3D-miljö bestående av 30 möblerade rum fördelade på fem våningsplan.

– Totalt finns det 30 karaktärer som spelaren måste kommunicera med. Genom att lyssna och ställa frågor kan man lösa det kluriga mysteriet, säger Sofia Larsson, informatör vid Interactive Institute.

Under arbetets gång har Interactive Institute även utvecklat en egen speleditor. I framtiden, när nästa applikation för iPhone ska byggas, kommer utvecklingstiden att bli avsevärt förkortad – utan att man behöver tumma på kvaliteten. På spelets hemsida finns ännu mer intressant att läsa. Bland annat kan du ta del av Nigel Papworths (speldesigner vid Interactive Institute) berättelse om hur idén till själva spelmiljön kom till.

Ladda ner spelet från AppStore
Spelets hemsida
Interactive Institute, Sonic Studio
Bilder från spelet

Presentationsvideo