P-town är månadens företag

Det har gått tre år sedan Mikael Sundkvist startade P-town, nöjeswebben som sprider nyheter och goda berättelser från Piteås kultur- och nöjesliv. Allt började utifrån en önskan att göra något för och med ortens unga invånare och efter ett märkligt möte med Picasso.

Micke har alltid gått sina egna, inte alltid spikraka, vägar. Efter gymnasiet lämnade han Piteå för studier i Umeå. Sedan bar det av ut i världen, först till Spanien och sedan till Sydamerika. Fem år senare var han tillbaka i Piteå där han under ett år tog plats på Go Business för att starta upp en reklambyråverksamhet 2009.

Berättelsen om P-town börjar 2011 när Micke under en period jobbar på en reklambyrå i Barcelona medan han samtidigt spånar på egna affärsidéer. En ledig söndag besöker han Picassomuséet. Där och då, när han efter två timmars köande står vid det allra första konstverket, faller bitarna plötsligt på plats.
– Jag vet inte vad som hände och kommer inte ens ihåg vilken tavla jag stod vid men det var verkligen ett riktigt speciellt ögonblick.

Micke beskriver hur han sprang direkt hem därifrån för inte tappa den tråd som kommit till honom som en blixt från klar himmel. Idén om P-town var född.

Han åkte hem till Sverige och avvecklade reklamföretaget för att satsa fullt ut på sitt nya projekt. Sajten tog tre månader att utveckla och lanserades i slutet av april 2012. Sedan dess har det rullat på.
– P-town är en nöjeswebb i Piteå som fokuserar på kultur och nöje. Vi skriver positiva saker om det som händer i Piteå för att man ska bli inspirerad och känna att Piteå har puls.
– Kärnan är människor i åldern 15-35 år. Den gruppen har länge varit lågt prioriterad i Piteå men egentligen behövs en nöjeswebb för alla så gränserna och innehållet har förändrats lite genom åren.

P-town skapar också unika möjligheter för unga frilansare. Genom åren har över 20 unga medieproduenter kunnat skicka sin första faktura i livet till P-town.

– Det finns så många grymt talangfulla kreatörer här i Piteå, säger Micke som är mäkta imponerad över den uppväxande generationens sätt att ta sig an nya utmaningar.

– De har ett helt annat mindset och en helt annan medvetenhetsgrad. De tänker inte lika mycket på gränser och att allt ska vara i boxen. Det måste vi verkligen ge utrymme för.

Micke ses även själv ute i vimlet med kamera och anteckningsblock. I den rollen får han träffa många intressanta individer, inte minst studenter som kommit till Piteå för att utveckla sina talanger.

– Jag har förmånen att se artister och kreatörer blomma ut från första parkett och det ger mig inspirationen jag behöver för att orka trumma på.

Micke är peppad och blickar framåt med tillförsikt. Planen är att anställa en person inom det närmaste året och i ett längre perspektiv finns tankar om att bli ännu fler.
– Inom fem år vill jag ha ett team med en redaktör, en affärsutvecklare och någon som jobbar med design och foto.
I framtidens scenario ser han sig själv i entreprenörsrollen för möjligheten att i ännu högre grad utveckla de idéer som bara ligger och väntar på att få bli verklighet.
– På sikt vill jag visa omvärlden vilka fantastiska talanger en liten gemytlig stad i norra Europa rymmer genom att växa tillsammans med andra som delar den visionen. Men P-town behöver inte bli störst, hellre litet och vackert. Precis som Piteå.

Britta Elfving Persson