Upplevelseproduktion är populärt

Företagsbyn Acusticum med dess fokusområden media, musik, dans och upplevelser är unik. Lika unik är utbildningen till upplevelseproduktion vid Musikhögskolan i Piteå. Nu ökar ubildningens popularitet markant.

Att utbildningens popularitet hela tiden ökar är självklart glädjande. När de färska studenterna i dagarna påbörjade sin treåriga utbildning i upplevelseproduktion fick man dessutom svaret på varför. Hela 64 procent hade sökt till utbildningen på grund av dess rykte och kvalité.

– Vi har inte gjort några specifika marknadsföringsinsatser. Istället är det våra nuvarande och tidigare studenter som skapat vårt goda rykte, säger en nöjd Hans Gelter, programkoordinator vid upplevelseproduktionsutbildningen.

Word of mouth kallas denna form av marknadsföring och lockade i år 140 behöriga sökande, 26 av dem antogs. Samma antal antogs ifjol och alla är kvar, vilket är exceptionell. Trots att övervägande del av studenterna kommer från södra Sverige lockar Piteå och den unika utbildningen. Alla verkar trivas med staden och skolan.

– Vi satsar mycket på att ta hand om våra studenter. Här råder en familjär stämning och fri tillgång till skolans resurser dygnet runt, förklarar Hansi.

Närheten till Acusticum är ett stort plus
Karin Jonsson (bilden) tog examen i våras och hon har enbart gott att säga om utbildningen och Acusticum som företagsby.

– Det är en bred och bra utbildning som ger utrymme för kreativa människor. Tillgången till hela skolans resurser och alla elevers kompetenser är ovärderlig. Dessutom lär man känna mycket folk inom hela Acusticumområdet och redan nu har jag ett stort nätverk, säger Karin.

Upplevelseproduktionsututbildningen arbetar alltid nära företagen med konkreta case och uppdrag. Här har Mötesplatsen Upplevelseindustrin Piteå haft en viktig roll som kontaktmäklare mellan forskning, utbildning, näringsliv och kultur.

– Acusticum öppnar upp många möjligheter. I samarbete med företagen har jag fått möjlighet att gå in i skarpa projekt och gradvis växa in i rollen, säger Karin.

Idag har Karin eget företag inom upplevelseproduktion. Acusticum är basen och härifrån arbetar hon i nära samarbete med andra företag, bland annat Tomas Riklund AB.

Vad säger de nya studenterna?
Sofia Martin från Stockholm har precis påbörjat utbildningen och det är ingen tillfällighet att det blev upplevelseproduktion och Piteå.

– Var inne på att gå något inom turism men alla kändes lite torra och tråkiga. Hittade denna utbildning på nätet och kollade med en tjej som gick här. Hon hade bara bra saker att säga om utbildningen, skolan och staden, säger Sofia nöjt.

Trots att det bara gått två veckor är hon nöjd med sitt utbildningsval. Förutom den spännande och kreativa miljön känner hon sig både välkommen och väl omhändertagen.

– Det känns skönt att komma till ett mindre ställe. Här har man nära kontakt med lärare och klasskamrater. Ett annat plus är att jag kan till stor del påverka min egen utbildning, avslutar Sofia.

Mer information
Luleå Universitet, Institutionen Musik och Medier i Piteå
Karin Jonsson Upplevelseproducent
Mötesplatsen Upplevelseindustrin Piteå