Acusticum en viktig språngbräda för unga musiker
Under Festspelen fylldes Musikhögskolans aula med unga musiker som framförde ”Kärlek med livet som insats”. En konsert signerad Norrbottens Ungdomssymfoniker, orkestern som i över tre decennier varit en språngbräda för unga musiker från hela norra Sverige.

Ung musik i världsklass när Norrbottens Ungdomssymfoniker intog Festspelen
Under Festspelen fylldes Musikhögskolans aula med unga musiker som framförde ”Kärlek med livet som insats”. En konsert signerad Norrbottens Ungdomssymfoniker, orkestern som i över tre decennier varit en språngbräda för unga musiker från hela norra Sverige.
En av dem är Märta Andersson Björklund, violinist och konsertmästare. Hon har just avslutat sin kandidatexamen i klassisk violin vid Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet och gör nu sin sista konsert med NUS innan flyttlasset går hem till Göteborg.
– Att spela i NUS har betytt jättemycket för mig. Det har gett mig möjlighet att utvecklas musikaliskt och att öva på samspel. Som konsertmästare har jag också fått chansen att leda musikaliskt och arbeta med att hitta rätt karaktär i musiken, berättar hon.
Relationen till platsen lämnar hon inte bakom sig i första taget.
– Acusticumområdet har varit så värdefullt. Att vi som studenter haft tillgång till Studio Acusticum, med den fantastiska akustiken och tekniken, det är verkligen lyxigt. Ett samarbete som gör stor skillnad.
En oväntad festspelsbonus
Levi Jonsson, trombonist berättar att det var en överraskning att få ta del av Festspelen under sommarens läger.
– Det var riktigt häftigt. Vi har hunnit lyssna både på Martin Frösts klarinettkonsert och på Stockholm Chamber Brass. Att få höra musiker på den nivån är inspirerande, säger han.
Han ser särskilt fram emot ett stycke i kvällens program där blåssektionen får kliva fram.– Det är ett verk som är särskilt skrivet för blåsorkester där trombonerna får göra mycket. Det är lite utmanande, men just därför också extra roligt.
Ett musikaliskt sammanhang som gör skillnad
Leif Karlsson, dirigent och konstnärlig ledare för Norrbottens Ungdomssymfoniker, har varit med sedan starten. Han känner väl till betydelsen orkestern haft för generationer av unga musiker.
– Det är otroligt viktigt att ungdomar, oavsett var de bor i Sverige, får möjlighet att spela i symfoniorkester. Sedan starten 1991 har omkring 500 ungdomar passerat genom Norrbottens Ungdomssymfoniker. I dag finns de i landets stora orkestrar, som solister utomlands, som hobbymusiker eller som en engagerad och kräsen konsertpublik. Oavsett vilken väg de tagit, har de fått med sig viktiga byggstenar för livet: att känna tillit, visa respekt och att hjälpa varandra.
– Jag glömmer aldrig när en pappa kom fram efter en konsert och tackade mig. Hans son hade äntligen hittat sin plats i ett sammanhang där hans intresse för klassisk musik var normen. Han kom från en liten stad med stark sportkultur, där han tidigare inte känt sig hemma. Det visar hur otroligt viktigt det är att unga får chansen att utveckla sitt musikaliska intresse, inte minst för deras eget välmående och känsla av tillhörighet.
Och platsen där allt detta sker – Acusticum – har blivit en självklar mötesplats för kultur i norra Sverige. Här möts utbildning, forskning, näringsliv och konstnärligt skapande under ett och samma tak. Norrbottens Ungdomssymfonikers hemmaarena.
Just nu pågår Festspelen för 44:e gången, en av Sveriges mest mångfacetterade musikfestivaler, med ett program som spänner över allt från klassiskt och jazz till folkmusik och kammarmusik. Och mitt i detta unga talangfulla musiker där Acusticum med Norrbottensmusiken, Studio Acusticum och Musikhögskolan är en språngbräda till, för många, ett professionellt musikliv.
Piteå Science Park är Sveriges enda science park med spetskompetens inom kulturdriven samhällsutveckling och med Acusticum och konserthuset Studio Acusticum som en del av sin innovationsmiljö. Vi arbetar med att utveckla Acusticumområdet för framtiden med fokus på ungas delaktighet.
Fotograf: Ulric Flood