Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Ännu mera Massa Media

Med sex sommarproduktioner, tre större årsproduktioner och totalt 23 timmar radio i veckan tar Massa Media stor plats i riksetern. Från kontoret på Acusticum har nu VD:n Li Skarin siktet inställt på TV och utveckling av nya distributionskoncept.

Sedan 2003, när Li Skarin startade Massa Media, har mycket hänt och utvecklingskurvan har stadigt pekat uppåt. Med Li som driftig och kreativ företagsledare har man utvecklats från ett litet produktionsbolag till att idag vara ett av de allra största i landet. P3 Planet, Hallå P3 och P4 Dans är bara tre av många rikstäckande produktionerna företaget står bakom.

Idag återfinns Massa Media på de tre strategiskt valda orterna Piteå, Luleå och Stockholm. Men det är Piteå och framförallt Acusticum som kommer att utgöra den viktiga basen för Massa Media i framtiden.

– Vi befinner oss alltid där nyckelpersonerna och kompetensen finns. Just Acusticum och närheten till Universitetet är framtiden för oss. Jag känner att vi måste springa ännu mer i dessa korridorer, säger Li.

Mera Massa Media på Acusticum
Ett välmående företag befinner sig i ständig utveckling. Från Acusticum ser Li stora möjligheter till att bedriva pilot- och forskningsprojekt tillsammans med företagen och Universitetet.

– Inom kort hoppas jag att vi ska få göra TV och utveckla nya spännande sätt att distribuera våra produktioner. Just därför är Acusticum en bra plats, här finns kompetensen som behövs.

Li drar en intressant parallell mellan fenomenet Acusticum och brittiska BBC:s decentraliserade nytänkande. En utlokalisering där BBC medvetet valt att flytta ut delar av produktionsverksamheten från London, ut på den engelska landsbygden och till ett litet samhälle där en kreativ kulturrörelse växt fram.

– Acusticum är ungefär samma plats och miljö. Häftig teknik och fina lokaler är en grej, kreativitet, möjligheter och samarbete en annan.

Utvecklas i samarbete med andra
Just samarbete samt värdet och vikten av att avsätta tid och resurser för att på sikt utvecklas är något Li ständigt återkommer till.

– Projektet ICT-Upplevelse är en fantastisk möjlighet för Acusticum och oss företagare. Det är när innehålls-, upplevelse- samt teknikaktörerna samarbetar och utbyter idéer som riktigt spännande saker händer. Dessutom är Acusticum en bra plattform för detta möte.

Trots att Massa Media verkar inom traditionella medier verkar Li inte se några begränsningar med vad som går att åstadkomma. Med en entreprenörs och visionärs öppna sinne tycks hon ständigt se nya möjligheter och koncept. Det ska bli spännande att följa Massa Medias fortsatta utveckling.

Mer information
Hemsida Massa Media
Projektet ICT-Upplevelse