Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

05 november 2018, Nyheter

Digital potential i Norrbotten

Bild på modell för digital potential i Norrbotten.

Under året har Piteå Science Park genomfört förstudien Digitala Dimensioner där vi har tittat på möjligheten att utveckla upplevelsen av platser, upplevelser och kultur i Norrbotten genom att addera ett digitalt lager. Detta har vi gjort i syfte att göra Norrbotten mer attraktivt, men också för att skapa tillväxt hos företag. Förstudien har genomförts främst genom workshops, omvärldsbevakning, trendanalys samt fördjupningar, utvärderingar och anpassningar av processer och metoder.

Omvärldsbevakningen visar på stora trender där kultur, upplevelser och platsutveckling håller på att smälta samman på många innovativa sätt. Till exempel ser man inom handeln exempel på branschöverskridande samarbeten såsom att antikhandlare samarbetar med caféer, sportbutiker med eventföretag eller möbelbutiker med hotellkedjor. Denna trend bidrar i stort till att platser blir attraktivare för invånare, besökare och näringsliv.

När det gäller addering av digitala lager på tjänster ser man starka trender att väva samman det digitala med verkligheten på innovativa sätt. Ett av de mest kända exemplen är Pokemon Go. Just i dataspelsbranschen söker man med ljus och lykta efter liknande tillämpningar. Pokemon Go använder tekniken Augmented Reality (AR) för att förstärka verkligheten genom ett visuellt lager. Ray Kurzweil, som är framtidsskådare på Google, ser i sin kikare att visuell förstärkning bara är början på AR. Alla våra sinnen går att förstärka på olika sätt, menar han.

Under förstudien tittade vi på en rad olika metoder och processer för att generera innovativa koncept med nya vinklar. Metoderna som ofta resulterar i kreativa case är en kombination av gamification och platsinnovation med en underliggande innovationsprocess kallad Design Thinking. Denna kombinationsprocess finns nu utformad till en ny modell beskriven i förstudien.

Utöver detta har vi  tittat på gynnsamma samverkansformer mellan olika aktörer inom kulturella och kreativa näringar och platsutvecklare, samt tittat på olika typer av affärsutveckling och strategier för genomförande av innovationscase. Här framgår det t ex att det är gynnsamt att affärsutvecklingsmodellen LEAN används vid genomförande av koncept. Detta säkerställer att idén har en slutanvändare som är intresserad av produkten/tjänsten.

Under 2019 siktar Piteå Science Park på att driva ett skarpt konceptgenereringsprojekt med förstudien som grund. Vill du veta mer kan du ladda ner förstudien i sin helhet här och är välkommen att kontakta Daniel Gustafsson eller Johanna Balogh på Piteå Science Park för mer information. Finansiärer till förstudien är Region Norrbotten, Sparbanken Nord och Längmanska företagarfonden.

Digitala Dimensioner förstudie PDF