Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Gårdscaféet och butiken Eljest i Umeå både startade och växlade upp under pandemin. Hemligheten bakom succén stavas samarbete och mod att testa sig fram.

– Man behöver inte ha den perfekta produkten från start, säger Johan Hallberg som driver Eljest.
Projektet Intersective innovation höll i slutet av mars sin första co-creation lunch för säsongen. Ett digitalt event där ett 10-tal företag hade anmält sig till lunchen med temat Nya affärer i pandemin. Bland de medverkande fanns Umeåföretaget Eljest som sedan förra våren bedriver kombinerat gårdscafé och butik med fokus på det lokala. De är ett lysande exempel på hur ett systematiskt förändringsarbete ger resultat.

– Enkelt förklarat har vi jobbat med tre saker: storytelling, samarbeten och samtidsskapande. Det i en tid då egentligen allt varit osäkert, säger Johan Hallberg.

Hittat ett nytt sätt att göra affärer på

Eljests resa började 2013, då som inredningsbutik i centrala Umeå. När företaget gick i konkurs på grund av pandemin förra året, bestämde sig paret Johan Hallberg och Maria Forsgren för att köpa konkursboet. Inredningsbutiken flyttades bort från stan, till en gammal ladugård hemma hos Johan och Maria på Ön, och utökades även till sommarcafé.

– Vi ville kombinera matupplevelsen med hantverk och började egentligen med att titta på hur de vi tyckte var bäst gjorde. Sedan vågade vi prova oss fram, säger Johan Hallberg.

Via enorma mängder björksaft och drinken UÅ spritzen skapade de en berättelse i sociala medier som ledde till försäljning och en snöbollseffekt.

– Genom storytelling har vi väckt nyfikenhet kring vårt företag och kommit närmare våra kunder. Sedan har vi redan från start satsat på samarbeten med andra som har samma värderingar som oss, som vill bygga ett mervärde för platsen vi bor på. Som Yogastudion som hållit yoga i vår trädgård och MakeitSound som ordnat konserter.

Riktigt givande har det Johan kallar samtidsskapande varit. Där de hela tiden lyssnat på sina kunder och anpassat verksamheten till både restriktioner och önskemål.

– Nu i vinter har vi haft vintercafé utomhus. Folk ville umgås men upplevde det svårt så vi skapade möjligheten. Vintercaféet grävdes helt enkelt fram successivt.

Ett riktigt lyckad innovationsarbete

Anna Marklund, projektledare för Intersective Innovation, menar att det är glädjande att se att fler företag lyckats hitta nya sätt att göra affärer på.

– Eljest är ett gott exempel på hur en traditionell verksamhet anpassat sig och börjat arbeta på nya sätt. De har förstått vikten av att ha ett systematiskt förändringsarbete.

Nu hoppas hon att fler tar chansen att utmana sina gamla tankemönster med hjälp av andra.

– Ett lyckat innovationsarbete kräver ofta ett samarbete med andra. Här kan vi bidra med att skapa mötesplatser och att sammanföra företag med den expertis de behöver, säger Anna Marklund.

 

Vill du veta hur Intersective Innovation kan hjälpa ditt företag?

Vill du delta vid en co-creation lunch helt vigd åt just din utmaning?

Kontakta Anna Marklund, projektledare Intersective Innovation

anna.marklund@piteasciencepark.se

070-660 78 07

Intersective Innovation drivs av Piteå Science Park och Skellefteå Science City, och möjliggörs genom finansiering av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Sparbanken Nord – Framtidsbanken.