Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

” Jag insåg att om jag inte kunde acceptera situationen, så måste jag göra något åt den.”

Vad händer när konsekvenserna av politiska beslut skapar frustration? När ett system som inte fungerar blir till drivkraft för att skapa något nytt? För specialpedagogen Angelica Danielsson blev svaret ett företagande som förenar hjärta, erfarenhet och teknik med en stor portion driv. Ett driv som lett till att Angelica inom loppet av bara två år har startat två olika bolag: Specialpedagogiska konsultbolaget Främja Specialpedagogik och nu edtech-plattformen Bright School Solutions. Allt med samma mål som hon burit sedan barnsben: att fler barn ska få lyckas i skolan.

Ett yrkesval som inte var en slump

För Angelica har intresset för pedagogik och lärande inte varit någon slump. Resan in i yrkeslivet började redan hemma vid köksbordet. När Angelica växte upp, som äldst i syskonskaran, fick hon på nära håll se hur skolan både kan öppna dörrar och skapa hinder då hon såg sina syskon kämpa med utmaningar i skolan, ibland falla, men också resa sig när rätt vuxen fanns där, någon som trodde på dem och såg deras styrkor.

– Jag kände tidigt att jag också ville vara en sådan person, en person som gör skillnad, berättar Angelica. Någon som tror på barn och unga, som ser deras styrkor och ger dem verktyg att lyckas. 

Redan när Angelica som 20-åring sökte in till lärarutbildningen stod målet klart: att bli specialpedagog.
Efter nästan 18 år i skolans värld, som lärare och senare specialpedagog, kände Angelica att hon stod vid ett vägskäl. Hon älskade sitt jobb, befann sig på en bra skola med en engagerad chef och fina kollegor, men systemet runt omkring skavde. Nedskärningar, ökad administration och bristande resurser gjorde att hon kände sig otillräcklig, hur mycket hon än gav.

– På grund av nedskärningar som drabbade stora delar av landet och så även min kommun, kom en omorganisation som var droppen för mig. Jag insåg att om jag inte kunde acceptera situationen, så måste jag göra något åt den. I stället för att fastna i frustrationen. 

Så föddes idén om att starta eget. Först som specialpedagogisk konsult, med fokus på dyslexiutredningar, stöd till elever och bollplank till föräldrar och skolpersonal genom Främja Specialpedagogik. Men snart växte en ännu större tanke fram: kunde hon nå fler och bidra till att avlasta lärarna och skapa mer jämlika förutsättningar i skolan genom digitala verktyg?

När AI möter pedagogik – startskottet på något nytt

I samband med Angelicas företagsstart erbjöd Piteå Science Park en AI-utbildning för företag, som Angelica hittade av en slump.

Först kändes det främmande och skrämmande med AI, men nyfikenheten tog över, minns Angelica. Jag förstod inte mycket i början, men jag kände att jag ville lära mig. Och ganska snart insåg jag att AI kunde bli en pusselbit i att lösa några av de systemfel jag sett i skolan. AI-kursen var starten på nya tankeprocesser hur Angelica skulle kunna nyttja AI som en resurs. Som en bro för att kunna avlasta lärare i administration och dokumentation, en coachande lärare som extraresurs för elever och lärare. Där började en tanke växa fram kring skalbarhet som Angelica blev nyfiken på.

– Det som blev min motivation var att jag såg ett systemfel och jag ville hitta lösningar som kunde bidra till att vara ett stöd för lärare och elever. 

Angelica Danielsson brinner för att fler elever ska få rätt förutsättningar i skolan.
Angelica Danielsson brinner för att fler elever ska få rätt förutsättningar i skolan.

Go Business – en trygg plats att växa i

När Angelica ansökte och kom med i Go Business inkubator, som är en del av Piteå Science Park, befann hon sig i ett nytt skede i sitt företagande.

– Go Business kom verkligen i rätt tid för mig. Det blev en trygghet att få bolla tankar, erfarenhetsutbyte med andra företagare och inse att jag inte var ensam om att brottas med olika frågor, säger Angelica.

Genom coachning, nätverk och gemenskap fick Angelica modet att våga ta nästa steg. Hon visste egentligen vad hon ville, men behövde någon som kunde ställa rätt frågor och bekräfta att hon var på väg i rätt riktning.

– Att få uttrycka sina tankar högt gör något med en. Det gav mig både klarhet och riktning. En coach att bolla med och uttrycka sina tankar högt, då händer det något. Tiden i Go Business inkubator hjälpte mig att våga ta klivet och satsa.

Drivkraften: lika möjligheter för alla

Angelica trodde verkligen på sin idé om att utveckla en plattform för huvudmännen, friskolor och kommunala skolor. Men insåg tidigt att det skulle behövas både kapital och rätt team för att lyckas.

– Efter mycket research och många möten hittade jag till slut ett bolag som heter CCO, där allt kändes väldigt rätt. De är specialiserade på just AI, app-utveckling, integration, automationer och programmering. De är väldigt engagerade och drivna personer som ser potentialen i vilka lösningar vi kan bygga. Sen är det en väldig styrka att vi kommer från olika branscher och pratar olika språk, det händer häftiga saker i mötet mellan teknik och pedagogik.

Idag driver Angelica en edtech-satsning tillsammans med CCO. Tillsammans utvecklar de ett AI-baserat stöd för elever och lärare, inte för att ersätta det mänskliga mötet, utan för att frigöra tid för relationer, lärande och utveckling.

– Jag ville hitta ett sätt att nå fler. Skolan är ju obligatorisk, för vi vet att utbildning är den starkaste skyddsfaktorn för en individ och för vårt samhälle. Alla barn oavsett bakgrund ska få samma chans att lära sig och utvecklas. Vi behöver ha förutsättningar och system som kan hjälpa barn och unga att nå det.

För Angelica är värdegrunden kristallklar: alla barn ska ha samma chans att lyckas, oavsett bakgrund. Det är den övertygelsen som driver henne framåt, även när vägen är utmanande. Med målet att genom sitt arbete kunna ge elever och lärare förutsättningar att lyckas.

– Jag vill att lärarna ska orka finnas där för eleverna. Det är ju därför de har blivit lärare. Och jag vet ju att det är relationerna som gör skillnaden.