
”När vi skapar kontakt mellan olika kompetenser händer magi – idéer växer, samarbeten föds och företag utvecklas på sätt som aldrig hade varit möjligt om de arbetat isolerat.”
Berättelsen om framgångskonceptet Go Business
Sedan 2008 har närmare 700 entreprenörer i Norr- och Västerbotten fått chansen att utveckla sina företag med stöd av Go Business. Av dessa är en så stor del som 4 av 5 deltagare fortfarande verksamma som egenföretagare på hel- eller deltid.
Och det var precis här på Acusticumområdet det en gång började. Studenten Greta Wimander gjorde ett examensarbete på uppdrag av Piteå-Tidningen med frågeställningen hur man kunde få studenter från Musikhögskolan att ta del mer av Piteå, och att stanna i Piteå. Det resulterade i en undersökning som gjordes kring studentkulturen i Piteå. Slutsatsen var vikten av mötesplatser och meningsfulla sammanhang. Studenter och nya entreprenörer behövde få hjälp med att starta eget, skapa nätverk och lära känna andra studenter och entreprenörer.
Studenter och blivande entreprenörer uttryckte en önskan om en social fysisk mötesplats, en gynnsam grogrund där nya entreprenörer skulle kunna driva upp och utveckla sina företagsidéer med hjälp och stöd av varandra. Utifrån denna tanke startades ett nytt arbetssätt för inkubatorn, och Greta fick tre månader på sig att visa att det skulle funka. Resultatet? Från dag ett var alla platser på inkubatorprogrammet fyllda. Fokus låg på gemensamma projekt, att ta hjälp av varandra, mentorskap och nätverk mellan deltagare.
– Det fina är att Go Business fortfarande jobbar så idag. När vi skapar kontakt mellan olika kompetenser, som en apputvecklare och en kreatör, händer magi, idéer växer, samarbeten föds och företag utvecklas på sätt som aldrig hade varit möjligt om de arbetat isolerat, säger Greta Wimander.


Från behov till nya möjligheter
Man insåg snabbt värdet i konceptet. Det var inte bara framgångsrikt, utan även skalbart. Det fanns ett behov i hela norra Sverige och det var svårt att erbjuda ett liknande företagsstöd som det man hade att erbjuda i Go Business inkubator.
Kanske skulle det vara görbart att erbjuda samma möjligheter för företagare i hela norra Sverige? Den frågan ledde till ett svar – nu var det dags att skapa ett digitalt erbjudande, som i sin tur ledde till ett mer jämlikt koncept, där alla hade samma möjligheter att delta, oavsett bostadsort. De långa avstånden i kommunerna i norra Sverige var nu inte längre ett hinder – utan snarare en möjlighet. Idag är Go Business program därför helt digital.
Go Business har funnits i sin nuvarande form sedan 2008, med lokaler på Acusticum. Sedan start har inkubator vuxit både vad gäller storlek, bredd, innehåll och plats. Go Business välkomnar alla idéer – såväl kreatörer som ingenjörer. Med deltagare i alla åldrar från olika branscher har Go Business blivit ett välkänt begrepp på många håll i hela regionen. I takt med ett ökat intresse för inkubatorn och dess metoder har nya program utformats successivt. Idag har Go Business fyra program och kontor på Piteå Science Park, i Luleå vid Mobilaris Innovation Center och i Skellefteå vid The Great Northern.
Acusticumområdet – en fysisk plats som gav grogrund för en digital mötesplats
Acusticumområdet har varit helt avgörande för Go Business framgång, menar Greta Wimander. Här fanns en unik kombination av universitet/högskola, kreativa studenter, relevanta företag, forskningsinstitut och ett konserthus som låg nära varandra, under samma tak - vilket skapade en miljö där idéer och projekt kunde växa.
– När jag gjorde mitt examensarbete såg jag hur viktigt det var att studenter och entreprenörer hade en fysisk plats att mötas på – där de tryggt kunde utbyta kunskap, testa idéer och få stöd. Acusticum 4, på våning 1, blev just den platsen. Det handlade inte bara om byggnader, utan om ett ekosystem där kultur, utbildning, innovation, transformation och företagande möttes. För oss som arbetade med Go Business betydde detta att vi kunde bygga ett koncept med metoder, modeller och strukturer som fungerade i praktiken. Det var en plats som gjorde att människor kände sig hemma, kunde experimentera och utveckla sina idéer tillsammans. Utan denna närhet och kombination av resurser hade Go Business troligtvis inte fått samma genomslag, säger Greta Wimander
Go Business har blivit digitalt – men själen är fortfarande kvar. Där allt en gång började. I en plats som trodde på kraften i att mötas. I en stad som öppnade dörrar för nya idéer.
Ett generöst och bjussigt community
Camilla Neideman har jobbat som affärscoach på Go Business i åtta år och har i sin roll fått följa många företagsresor. Hon lyfter vikten av att som företag vara del av ett bjussigt och peppande community. På Go Business arbetar man medvetet med att skapa en trygg och tillåtande miljö där deltagarna vågar dela både framsteg och misstag. Trots att inkubatorn är helt digital vittnar många av deltagarna om att gemenskapen är en av programmets stora styrkor och deltagarna arbetar mycket tillsammans under de digitala träffarna.
– Gemenskapen bidrar till motivation, mod och en känsla av att utvecklas tillsammans, snarare än att behöva kämpa på egen hand. Det bidrar till ökad motivation och mod att dela erfarenheter, vilket i sin tur stärker både lärande och utveckling. För många innebär det också att de får entreprenörskollegor för livet, berättar Camilla Neideman.
Unikt för Go Business arbetssätt är det tydliga ställningstagandet att ha människan i fokus – inte bara idén. Det handlar om att man inte bara arbetar med affärsutveckling, då man på Go Business tror på att även personlig utveckling är en viktig del i ett hållbart och långsiktigt företagande.
– Vi bygger starkare företagare genom att de blir tryggare i sin företagarroll och samtidigt hittar ett nätverk att kunna falla tillbaka på för att bolla tankar, idéer och utmaningar. De utvecklar självklart idén i takt med detta men jag tror att vi är lite unika med att främst jobba med de entreprenöriella förmågorna och därmed kombinerar personlig utveckling med affärsutveckling.
Från en fysisk mötesplats på Acusticumområdet till ett digitalt community som sträcker sig över hela norra Sverige – Go Business har bevisat att när människor möts, spelar avstånd ingen roll. För det är just i mötet mellan platsens identitet, människor med driv och en kultur av att dela generöst som framtidens företag föds.


