Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

30 mars 2020, Nyheter

Hur kan mindre lokala campingar rusta sig inför sommaren 2020?

Bild på en camping.

I facebook-gruppen #backaskellefteå frågade en campingägare om råd kring hur de, och andra lokala campingar, ska förbereda sin verksamhet inför säsongen 2020, med tanke på ovissheten kring Covid-19.

I ett försök att besvara frågan arrangerade projektet Intersective Innovation en digital workshop några dagar senare med 14 deltagare från bland annat besöksnäringen, den digitala delen av fastighetsbranschen och affärsutvecklare. Workshopen resulterade i ett 40-tal idéer och flertalet konkreta förslag som kan hjälpa anläggningarna inför den kommande säsongen. En sammanställning av dem redovisas här.

Resultat från workshopen

1. Säkerställa gästens trygghet och minska risken för virusspridning

Årets campinggäster förväntas prioritera en semester i trygghet. Utöver handsprit och plasthands- kar kan det vara en idé att utveckla campingens digitala service. Att försöka minska antalet fysiska möten och istället utöka de mobila lösningarna, såsom digital incheckning, självöppnande dörrar och möjlighet att beställa take-away som levereras direkt till campingplatsen kan vara exempel som minskar risken för virusspridning och skapar trygghet.

Andra exempel kan vara att minska antalet campingplatser och istället erbjuda extra stora platser, ansluta campingen till swish för att minska kontanthanteringen, ersätta självstäd med noggranna städrutiner och minska gästernas tid i receptionen. Likaså är det viktigt att erbjuda fler platser för självhushåll, som fler grillar, lån av trangiakök och liknade.

2. Nya målgrupper

Stängda landsgränser, globala reserestriktioner och mindre turism från utlandet öppnar möjlighet- en för en ny målgrupp: den campingglada, men kanske något ovana “hemestraren”. Kan en samar- beta med husbilsutyhyrare, hyra ut stugor en hel säsong för att få färre gäster men lika inkomst och hyra ut campingkit med tält och tillbehör. Gästernas beteendemönster förväntas helt enkelt att förändras och utan att egentligen veta vad coronakrisen innebär behöver alla ta sitt ansvar för att möta dessa utifrån myndigheternas rekommendationer på bästa sätt.

Förslag på åtgärder och idéer: 

Går det att samarbeta med äldreboende så att de äldre kan få komma ut i naturen under en period? Utveckla utomhusaktiviteter för att undvika trängsel och stora grupper, som skattjakt, naturjakt och skogsbingo. Nyttja naturen och laga middag ute och erbjud picknickkorgar.

3. Kommunikation och marknadsföring

Den nya målgruppen förväntas leda till förändrat kommunikations- och marknadsföringsarbete. Istället för att fokusera på storlek och välbesökta evenemang finns det något exklusivt i att erbjuda motsatsen. Att kunna visa upp hur man säkerställer gästens trygghet väntas bli säsongens nyckel.

Ta tillfället i akt och visa upp era städrutiner, restaurangens köksvanor och receptionens incheckningshantering! Varför inte livesända? Kommunicera till både gäst och personal vilka olika scenarion ni väntar er – och hur ni planerar att hantera dessa.

Tips! Våga redan nu tänka på nästa säsong. Satsa på genomarbetade videos, foton och texter som visar upp anläggningen. Kanske kan en ambassadör vara något för din anläggning?

4. Samarbeta och erbjud attraktiva semesterpaket/totalupplevelser

Samarbeta över branschgränser, ta kontakt med lokala initiativ och entreprenörer för att tillsammans erbjuda gästen en totalupplevelse utöver det vanliga! En dagsutflykt kan bestå av flera olika besök och upplevelser.

Det lokala bageriet levererar frukostbrödet till gästernas campingplats – Fiskeguiden plockar upp både gäster och lunch – Picknickkorgen har plockats ihop av delikatessbutiken – Restaurangen kockar ihop en festmiddag utomhus – Kvällen avslutas med kulturföreningens sommarshow.

Gå ihop och våga utmana era tidigare erbjudanden!

5. Personalhantering

Såväl stora som små anläggningar känner osäkerhet kring anställning av personal. Våga därför ta kontakt med andra företag i området och utforska möjligheten till en personalpool. Om behovet uppstår kanske ni kan låna personal mellan företagen?

6. Långsiktigt arbete

Arbeta för olika scenarion, lägg upp strategier och ta fram handlingsplaner för att hantera olika händelseutvecklingar, men planera också för en säsong efter coronaviruset  Kartlägg och bedöm situationen för att skapa en långsiktig plan så att verksamheten verkar ännu bättre till nästa år. Se över er affärsmodell, erbjudande och marknad.

Resultatet finns även sammanställt här: Resultat från utmaning – sommarcampingar

Har du också en utmaning som du vill att vi ska lyfta?

Det är många företag som står inför stora utmaningar i dessa dagar. Förutsättningarna har förändrats snabbt och drastiskt för flera branscher och det kan vara svårt att själv hitta lösningar på alla utmaningar man som företagare står inför. Projektet Intersective Innovation försöker bidra genom metoder för öppen innovation, där vi delar vi med oss till varandra och breddar perspektiven för att finna nya lösningar.

Har ditt företag eller bransch också en utmaning som ni vill ha hjälp med? Kanske få kreativa idéer och tankar på hur ni kan utveckla företaget och anpassa ert erbjudande? Hör av er så ser vi till att ni får hjälp och idéer! För mer info, kontakta Anna Mård, anna.mard@piteasciencepark.se.