window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-W5TJVQYJBR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '490127139232871'); fbq('track', 'PageView');

Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

09 januari 2015, Nyheter

Kreativitet ska lösa globalt hälsoproblem

Young Creativ Challange är namnet på den kreativitetstävling som kommer att anordnas på Universitetsområdet i Piteå den 13-14 februari. Under 24 timmar ska unga kreativa talanger ta sig an ett globalt hälsoproblem och komma på nya idéer som kan förverkligas i hälsoarbetet.

Bakom initiativet står företaget In the Cold. Tillsammans med reklambyrån Vinter, Piteå Science Park och LTU-Affärsutveckling anordnar man nu en tävling med 60 deltagare som indelade i lag om 5 personer. Målgruppen är i första hand studenter och unga som varit verksamma i max tre år inom branscherna kulturella och kreativa näringar.

– Det är viktigt att vi i Norrbotten inte bara producerar utan också jobbar med egna originalidéer. Vi vill visa branschen att det finns kreativitet och vi vill gärna komma i kontakt med unga kreativa människor i regionen, säger Jan Wimander, vd för In The Cold.

Den grupp som juryn utnämner till vinnare belönas med 15 000 kronor av behovsägaren som sedan har rätt att använda i idén i sitt arbete.

Läs mer på www.youngcreativechallange.com eller www.facebook.se/youngcreativechallange