Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

11 september 2019, Nyheter

Kultur och upplevelser med digital twist

Digitala dimensioner är ett regionalt projekt som ska stärka kultur, platser och upplevelser i regionen och utforska potentialen att tillföra en digital dimension till dessa genom att kombinera metoderna platsinnovation, gamification och design thinking. Under våren har Piteå Science Park besökt sju kommuner i Norr- och Västerbotten och hållit inspirationsföreläsningar och workshops. Nu har höst-turnén dragit igång där det övergripande temat är att stärka kultur och upplevelser i de deltagande kommunerna.

– Det har varit en intensiv men otroligt rolig vår och jag är riktigt peppad inför höstens omgång. Under våren genererade kommunerna totalt 15 koncept genom våra workshop och vi är imponerade över hur stor kreativitet och framåtanda det finns ute i kommunerna. Säger Johanna Balogh, projektledare för Digitala dimensioner.

Alla 15 koncepten har genomgått ett efterarbete och validerats för att se vilken realiseringspotential de har. En grupp på nio anställda vid Piteå Science Park med varierade kompetenser inom affärsutveckling och innovationsledning har gått igenom koncept och gjort en utvärdering samt gett förslag/rekommendationer på hur koncepten kan tas vidare, i några fall har de även blivit förslag på alternativa lösningar. Valideringen har nu återkopplats till kommunerna och bland annat ska Kiruna börja titta på hur de kan ta vidare deras konceptet ”Kreativitetshus” som ska lyfta och främja kreativitet på en samlad plats i Kiruna, för invånare likväl som tillresta .

De sju kommunerna som kommer besökas under hösten är Piteå, Luleå, Boden, Älvsbyn, Övertorneå, Kiruna och Sorsele som själva kommer välja ett eget fokusområde som de vill utveckla nya koncept kring.

– En av det roligaste bitarna med att besöka så många olika kommuner är att få träffa alla människor. Det är otroligt lärorikt och inspirerande där vi får möjlighet att handleda dem i utvecklingsprocesser i allt från att hitta nya idéer till interaktiva torg, polcirkeln som besöksmål eller en attraktivare gågata. Under våren lade vi stor vikt vid platsinnovation då vårens övergripande tema var platsutveckling. Nu i höst kommer vi lägga ett större fokus på gamification som är en bra metod för att förstärka upplevelser. Säger Mikael Norberg, innovationsledare på Piteå Science Park.

Läs mer om projektet här