Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

20 september 2013, Nyheter

Ljudliga dagar med Audio Mostly

Interactive Institute har för åttonde året i rad arrangerat Audio Mostly, en internationell konferens för forskning inom ljuddesign. Inspirerande dagar med föreläsningar och många spännande möten, i Acusticum.

Det här var tredje gången som Audio Mostly höll till hemma i Piteå. Tidigare har man även varit i Grekland, Skottland och Portugal.

Årets huvudtalare var Karen Collins från University of Waterloo i Ontario och Frédéric Bevilacqua från IRCAM – Institute for Music/AcousticResearch and Coordination i Paris. De föreläste inom ramen för årets tema, som var Informativa ljud och Intuitiv design.

Dessutom har deltagarna själva varit fullt sysselsatta med att presentera, studera och diskutera utvalda utvecklingsprojekt inom många olika forskningsområden, alltifrån ljud i spel till designade ljud för användning inom t.ex. sjukvård och industri. Eventet lockade i år ett fyrtiotal deltagare från olika platser i världen, framför allt forskare och forskarstudenter.

Ljuddesign är ett smalt forskningsområde. Audio Mostly innebär därför fantastiska möjligheter att knyta kontakter och utbyta erfarenheter med andra inom liknande områden.

 

Acusticum var med och minglade en stund.

Frédéric Bevilacqua, chef vid IRCAM– Institute for Music/Acoustic Research and Coordination i Paris, var en av två uppskattade huvudtalare. Han presenterade mycket intressant forskning omkring samspel mellan rörelse och ljudprocesser.

Nassrin Hajinejad är doktorand vid Yrkeshögskolan i Bremen, Tyskland. Hon deltar i ett ganska nytt forskningsprojekt som handlar om att uppmuntra människor att promenera och röra på sig mera, med hjälp av avancerade ljudupplevelser.

Durval Pires och Valter Alves vid University of Coimbra i Portugal, utvecklar dynamiska och hälsosamma ljud i dataspel. De har knutit många nya värdefulla kontakter genom Audio Mostly och fått många bra förslag på hur de kan jobba vidare med sin forskning.

I äventyrsspelet Blindfold måste spelaren lista ut sin position bara genom att använda hörseln. En av många som ville testa var Stefan Lindberg från Interactive Institute, här assisterad av Durval Pires från Portugal.

Deltagarna presenterade sina pågående forskningsprojekt genom egna posters. Schweizaren Daniel Hug, från University of Applied Sciences and Art, berättade för intresserade åhörare om sitt projekt: musikalitet och rörelseljud i samband med simträning.