Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Massa Media syns och hörs

Massa Media är företaget som gjort sig kända för högkvalitativa radioproduktioner åt Sveriges Radio. Under 2010 har de hunnit med att flyttat in på Acusticum på heltid och samtidigt få in den första foten i TV-världen. Nu står företaget redo för nästa utmaning.

 

Länge återfanns Massa Media på tre orter – Piteå, Luleå och Stockholm. Sedan halvårsskiftet ifjol är det Acusticum (huvudkontor) och Stockholm som gäller.

– Det känns helt rätt, vi skulle bara ha flyttat tidigare till Acusticum. Alla fördelar jag drömde om har besannats. Tidigare var vi splittrade som arbetsplats, nu ses vi och är hela tiden i närheten av varandra, säger en nöjd Li Skarin, VD på Massa Media.

Framförallt är det den kreativa miljön och närheten till universitetet Li vill framhålla som Acusticums stora fördelar.

– Tidigare hände det liksom ingenting, det fanns ingen kreativ massa runt omkring oss. Men vi är beroende av andra och på Acusticum hittar man ett kreativt flöde. Dessutom är universitetet en kokande gryta av unga hungriga studenter, det känns helt rätt att finnas i en sådan här miljö.

Just nu i en TV nära dig

Om det beror på Acusticum låter vi vara osagt. Men i höstas fick Massa Media uppdrag av Sveriges Television att göra en programserie om personer med passioner.

– Den handlar om människor som älskar veteranbilar och sänds just nu på Gokväll i SVT.

När vi träffar Li och hennes medarbetare har de trotsat kylan för att slutföra inspelningarna om Lennart och hans vackra Volvo från 1927.

– Senaste veckan har vi gjort två inspelningar runt om i Piteå. Att få göra riksproduktioner i Piteå och Norrbotten känns otroligt roligt. Vår landsända glöms ofta bort och vi har ett viktigt uppdrag att berätta om vår del av Sverige.

Fler TV-produktioner inom kort

Programserien om personer med passioner har fått bra respons från SVT och redan nu är det klart att det blir en förlängning av veteranbilsserien. I skrivande stund ligger dessutom en rykande färsk beställning från SVT och väntar på Massa Media.

– Vi har kläckt ett helt nytt koncept som vi ska göra åt SVT. Den kommer att handla om kända starka kvinnor som har en passion för hästar. Här kommer tittarna att få träffa företagsledare och skådespelare som har en bakgrund i stallet.

Högkvalitativa radioproduktioner står sedan sju år tillbaka på schemat, nu kan man äntligen lägga till TV-produktioner på uppdragslistan. Massa Media är idag ett heltäckande produktionsbolag för public service i Sverige.

– Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen fått börja med TV-produktioner. Det har varit en lång resa hit och för oss är det ett stort steg. Men vi har fått bra feedback från SVT och hoppas att det blir fler uppdrag i framtiden, avslutar Li.