Piteå blir LiveMediaCity
Piteå är en stad som lever upp lite extra under sommaren. Framförallt lockar de större arrangemangen Piteå Dansar och Ler, Festspelen, Piteå Summer Games och Noliamässan mängder av pitebor och turister till aktivitet. Vad passar då inte bättre än att samtidigt förvandla Piteå till LiveMediaCity.
Vi börjar med en kort historieberättelse. ICT-Upplevelse är ett projekt i gränslandet mellan ny teknik, upplevelser och innehåll som pågått i snart ett år. Mängder av spännande saker har hänt, ännu mer kommer att hända. Senast delprojektet att rulla igång är LiveMediaCity, den hittills största satsningen inom ICT-Upplevelse.
LiveMediaCity handlar om att ta fram nya koncept för snabb och kostnadseffektiv förmedling av live-media. I dagarna skruvas ny teknik upp i den höga spiran på Acusticum. Trådlös teknik som kopplar upp större delen av centrala Piteå mot Internet. Lagomt till invigningen av Piteå Summer Games ska allt vara intrimmat och väl fungerande. Då tar innehållsproducenterna över. Aktuella händelser, fotbollsmatcher, valdebatter och mycket annat ska sändas ut i TV- och radioformat. Via webben kommer världen kunna ta del av professionellt producerade radio- och TV-program, direkt från Piteå.
Vad är nytt, direktsändningar har väl funnits länge kanske någon funderar? Självklart är det så, men i detta fallet kommer innehållsproducenterna ha möjligheten att röra sig fritt inom det trådlöst uppkopplade området. Vinsterna, förutom den totala rörelsefriheten, är att man använder sig av ny teknik och inte längre tvingas nyttja dyr sändningsutrustning. Istället sänds allt mediematerial ut direkt via Internet, utan kvalitetsförluster som tidigare varit fallet. Ett nytt koncept där modern teknik och innehåll kompletterar varandra och möjliggör nya upplevelser – samtidigt som man sparar pengar.
Målsättningen med projektet
– Att under perioden juni-september skapa en testplats för live-media.
– Tillsammans med professionella medieaktörer testa den moderna tekniken i fält, för att bygga upp de erfarenheter som behövs för att forma den mix av arbetssätt och teknik som möjliggör snabb och kostnadseffektiv förmedling av ljud och bild, utan att man tvingas göra avkall på journalistisk samt bild- och ljudmässig kvalitet.
– Mindre aktörer inom upplevelseindustri (event/festival) ges samtidigt möjlighet att testa och utvärdera det värde som direktsänd media via radio/TV/Webb kan tillföra.
– Medborgare och beslutsfattare får en upplevelse/förnimmelse av vad en fullt utvecklad infrastruktur med levande och rörligt innehåll kan innebära i framtiden.
Mer information hittar du på ICT-Upplevelses hemsida.