Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Produktionsbolag flyttar in

Frekvens Produktion AB har i mer än nitton år arbetat med ljud- och bildproduktion till bland annat Sveriges Radio och SVT. Nu har företaget flyttat in på Acusticum och hjärnan bakom är Göran Carlson, delägare och välkänd entreprenör från Piteå.

– Jag sålde Darub Produktion vid årsskiftet och köpte Frekvens i början av mars. Verksamheten är ljud- och bildproduktion. Inom bild gör vi främst TV-produktioner. Ljudproduktion innebär att vi jobbar med radio- och ljudboksproduktioner, säger Göran.

Några av Frekvens radioproduktioner till Sveriges Radio är Lyssnarens sommar (P1), Korrö Musikfestival (P2), Musikmagasinen Folke (P2), Vismagasinet Felicia (P2) och Önska (P2). Rolig kuriosa är att företaget dessutom gör alla frågor till Vi i femman samt Revanschen och Utmaningen, två systerprogram till den klassiska frågesporten för allmänbildade skolungdomar.

– Det vi är absolut mest kända för är att televisera teater. Tidigare gjordes det mycket TV-teater, men produktionerna blev för dyra. Idag gör många istället transmissioner, vilket betyder att man filmar liveteater, med blandat resultat. Men vi kan teater och TV och skapade en helt ny form för produktion vi kallar för Televisering.

Kort kan Televisering beskrivas som ett mellanting av liveteater och transmission, där manus och regi specialanpassas för TV samt spelfria dagar nyttjas för inspelning. En av många fördelar är att kamerorna kan placeras nära händelsernas centrum vilket skapar en större livekänsla.

– SVT jublar åt slutresultatet. Framförallt blir upplevelsen otroligt hög i förhållande till vad det kostar. Inspelningarna tar ungefär tre dagar, plus postproduktion, mot tidigare tre veckor, förklarar Göran.

Kommande satsningar

Med ett arkiv fyllt av teaterproduktioner och fler under planering, ser Göran stora möjligheter med att ta konceptet ytterligare ett steg.

– Just nu håller vi på att bygga upp en teaterportal där besökaren med en enkel knapptryckning kan köpa en teaterupplevelse till en låg kostnad. 2012 lanserar vi digitalteatern.se där våra och andras produktioner av scenkonst kommer att ligga.

Även ett samarbete med Folkets Hus och Parker är under planering.

– Tillsammans med Folkets Hus och Parker och Stockholms Stadsteater planerar vi att göra sex digitala biosändningar per år. Att sitta på Acusticum och kunna skicka våra produktioner rakt in i vårt konserthus eller till landets alla digitalbiografer känns extra roligt.

Ljudböcker och ICT-Upplevelse

I samband med köpet av Frekvens fick Göran Carlson även upp ögonen för Svenska Ljud Audioförlag, vardagligt kallat Svenska Ljud Classica, där bland annat Hasse Alfredsson är delägare.

– Tack vare ICT-Upplevelse och delprojektet Ljudbaserade Litterära verk fick jag chansen att göra en riktig research för att lära mig ljudboksbranschens affärslogik, vilket mynnade ut i att jag köpte Svenska Classica AB. Före ICT-Upplevelse trodde jag att jag skulle kunna starta ett ljudboksförlag inom Frekvens, men jag hade fel. Projektet fick mig att ändra strategi och det är jag tacksam för idag.

Om att flytta verksamheten till Acusticum

Att nu satsa på bolagets framtida tillväxt vid Acusticum och Norrbotten ser Göran som ytterligare en stor möjlighet.

– Att vi sitter i Piteå är inget problem, vi här uppe måste bara visa vad och att vi kan. Därför är det viktigt att vi alla hjälps åt för att skapa en bransch. Ett första led i detta är att lära känna varandra och samverka. Kommer det en stor TV- eller filmproduktion ska vi kunna göra det själva.

– Dessutom har vi inlett samtal med Musikhögskolan. Vi måste lära känna studenterna och få med dem i våra produktioner. Det är jätteviktigt att branschen här uppe tar det ansvaret, avslutar Göran.