Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Kreativitetstävling för en bättre plats att leva på

Bild på vinnarna från kreativitetstävlingen-

På initiativ av reklambyrån In the Cold har Piteå Science Park varit med och arrangerat Sveriges bästa kreativitetstävling – Young Creative Challange, en 24-timmars tävling för studenter. Partners i tävlingen är Vinter reklambyrå, Piteå Science Park, Norrbottens media, Luleå tekniska universitet, LTU Business AB och Vinnova. Syftet med tävlingen, som kommer att bli årligen återkommande, är att hjälpa världen att bli en bättre plats att leva på.

Årets tema var att bidra till att stoppa klamydia och frågan som ställdes till de deltagande studenterna var – hur får vi studenter att använda kondom?

Tävlingen startade den 13 februari klockan 15 och avslutades dagen efter, den 14 februari klockan 15. Innan startskottet fick deltagarna lyssna på en inspirationsföreläsning med Henrik Schyffert.

Problemet de fick att lösa var: Hur får vi studenter i åldern 20-29 år att använda kondom? I Norrbotten har klamydian sjunkit sedan 2013 med cirka 6 procent men bland 20-29-åringarna fortsätter siffrorna att stiga.

55 personer deltog i tävlingen. Vinnaren korades med följande motivering:

”Juryn är oerhört imponerad. En stark – förvillande enkel – kommunikativ idé. Ett komplett kompetent koncept. Vi kan vara säga: -Ja, vi är på!” Det vinnande laget bestod av Alexandra Flinck, Sara Lindroos, Andreas Uneby och Magnus Björklund. Deras idé, ”På eller av”, är en reklamkampanj som är så komplett att den är färdig att använda.

Prissumman på 15 000 kronor betalas ut av de fyra nordligaste landstingen, som kommer att använda vinnarkonceptet i en kampanj under året.