Succé för MishMash

Konferensen MishMash med några av Sveriges främsta talare inom innovation genomfördes för första gången i Piteå under veckan. Publiken bjöds på trendspaningar, praktiska affärscase, tips och metoder men även personliga berättelser om vägen till framgång.

— Det är en ynnest att få glutta in i framtiden med dessa fantastiska talare. Jag har inte mött ett så oerhört ambitiöst program tidigare, det här borde alla gå på för att vara rustad för framtiden, säger Anna Starrin, moderator för konferensen.

Det pratats om ”MishMash-anda”, ”den bästa konferensen jag har varit på” och ” när kör ni nästa gång, jag kommer!”

Drygt hundra personer deltog på MishMash under två dagar. Allt från stora industriföretag som Smurfit Kappa, Boliden och SCA, till digitala byråer, kommunikationsbyråer, byggföretag, besöksnäringen, inkubatorer, startups och offentlig sektor.

Första dagen talade David Ståhlberg, med erfarenhet från Google och Procter & Gamble, om att leda i accelererande förändring. Hur viktigt det är att lyssna och få med sig organisationen i ett förändringsarbete och han gav konkreta tips till publiken hur man blir en bra lyssnare.

Shahrzad Kiavash berörde alla med sin gripande berättelse om hur livet ibland tar en olycklig vändning, och hur hon genom att omge sig med rätt människor valde livet och blev den första dubbelamputerade kvinnan att slutföra en triathlon i full olympisk distans. På så sätt blev hon sin egen superhjälte.

Fredrik Heghammar, från House of Sparks, delade med sig av metoder och innovationsprocesser som publiken sedan fick testa tillsammans genom en interaktiv workshop.

Andra dagen inleddes med Susanne Najafi, grundare av investmentbolaget Backing Minds, som fokuserar på att investera i bolag utanför Stockholms innerstad. Susanne har startat sju bolag och vunnit titeln Näringslivets mäktigaste kvinna. Med hjälp av statistik pekade hon på bristen av investeringar som går till bolag ledda av kvinnor och invandrare.

Maria Strömme, gav sedan en hisnande inblick i nanoteknologins spännande värld, där hon berättade om nya material, kläder som batterier, hur man kan bota cancer utan operation och få nya kroppsdelar som växer med kroppen. ”Mind blowing” och ”sjukt cool” är ett par omdömen från deltagarna.

Tobias Ahlin, designchef på Spotify och Mindcraft, berättade om vikten av att misslyckas och våga presentera och testa dåliga idéer. Det är viktigt med en kultur som uppmuntrar misslyckanden för att nå lyckade idéer.
— Titta på spelindustrin, genom att ta bort erkännandet av misslyckanden så uppmuntrar spel till lärande genom experimenterande. Det borde vi ta med oss i allt utvecklingsarbete, säger han.

Konferensen avslutades med Per Naroskin, känd från Spanarna i P1, som gav sin syn på människan och tekniken genom att blanda humor, allvar, anekdoter, analyser, spaningar och fakta till ett härlig MishMash.

Konferensen arrangeras av projektet Intersective Innovation som drivs av Piteå Science Park, Skellefteå Science City och RISE, Research Instituts of Sweden. Intersective innovation handlar om att arbeta med öppen innovation för att bedriva utveckling i skärningspunkter mellan branscher och sektorer där de mest innovativa idéerna uppstår. Projektet finansieras av Europeiska regionala tillväxtfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Sparbanken Nord.

Mer information: Mish.nu

kontakt: anna.mard@piteasciencepark.se