window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-W5TJVQYJBR'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '490127139232871'); fbq('track', 'PageView');

Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

09 januari 2014, Nyheter

Svenska mediemarknaden koncenterar sig på kärnverksamheten!

Staffan Sundin, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap, har i mer än tjugo år kontinuerligt studerat och kartlagt medielandskapet i Sverige. I skriften Svenska mediemarknaden 2013 beskriver han utvecklingen på mediemarknaden både i stort och för respektive bransch. Dagspress, tidskrifter, böcker, radio, television och film.

Tre tydliga trender märks på den svenska mediemarknaden konstaterar Staffan:

  • Medieföretagen koncentrerar sig på sin kärnverksamhet
  • Internet drar in mest annonspengar
  • Vi tittar allt mer på tv via play-tjänster.

I skriften Svenska mediemarknaden 2013 beskriver Staffan Sundin utvecklingen på mediemarknaden både i stort och för respektive bransch. Dagspress, tidskrifter, böcker, radio, television och film.

Läs mer på ltu.se.  (Foto: Emma Bergström Wuolo)