Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

11 november 2021, Nyheter

”Det är enkelt att få inspiration och förstå den praktiska aspekten av musik när Studio Acusticum ligger vägg i vägg med högskolan”

Möt Robin Lilja som studerade master- och kandidatprogrammet i musik, komposition på Musikhögskolan vid Luleå tekniska universitet mellan år 2016 och 2021. Idag jobbar han bland annat som improvisationspianist på festivaler.

Hej Robin!👋

Berätta kort om dig själv.

Jag har skrivit musik sedan jag var 11 år, men fick mina första kompositionslektioner 2014 vid 19 års ålder på Framnäs Folkhögskola. Min musikaliska resa har inte varit helt självklar, då jag gick från att främst intressera mig för hårdrock/metal, genom spelmusik, alternativ musik och jazz, till konstmusik. Även intresset för piano kom före intresset av att komponera, men nu är det tonsättandet som är viktigast för mig. Förutom musik så är tv- och dataspel ett stort intresse, så det finns flera tv-spelskonsoler och spel i mitt hem.

Vad studerar/studerade du på Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet?

Jag studerade musikalisk gestaltning (master) samt konstnärlig kandidat, med huvudområde musik, båda med inriktning komposition. Som valbara kurser studerade jag även piano samt metodik.

Högskolan ligger vägg i vägg med konserthuset Studio Acusticum, vilka möjligheter har det skapat för dig under din studietid?

Det är enkelt att få inspiration och förstå den praktiska aspekten av musik när Studio Acusticum ligger vägg i vägg med högskolan. När vi skulle arrangera en så kallad tape-konsert (live-musik med backingtrack) under vårt första år på kandidatutbildningen fick vi stöd av Studio Acusticum, som även lät oss använda en av deras fina lokaler för konserten. Det är en ovärdelig lyx, och då har jag inte ens nämnt orgeln i stora salen.

Vad är/var det bästa med utbildningen?

De två saker som gav mig absolut mest av utbildningen var möjligheterna som ges via projekten med bland annat Norrbotten NEO och Norrlandsoperans Symfoniorkester, samt studiekamraterna. När jag började utbildningen tänkte jag förstås att lärarna skulle vara det mest givande, men lärarna har begränsad tid i och med den stora mängd studenter och uppdrag de har. Min upplevelse är att just komposition kan kräva så långa och djupgående diskussioner. Detta innebär att möjligheten att tillbringa flera timmar tillsammans med engagerade studiekamrater blir desto viktigare och man kan utvecklas med en förvånande hastighet på så sätt. Under min tid hade Piteå riktigt hängivna studenter, och jag tror det kommer fortsätta så.

Hur är det att plugga i Piteå?

Musikhögskolan ligger nära ett bra bostadsområde för studenter, så med handen på hjärtat får jag erkänna att jag har nästan hållit mig lite i musikskolebubblan under min studietid. Piteå är en ganska liten och lugn stad där det ändå finns bra kulturliv och möjligheter. Högskolan ligger också ganska nära centrum, och har numera en butik precis vid skolan, vilket kan underlätta vardagen för musikstudenterna. Studenterna är engagerade och lärarna är inspirerande.

Vad gör du idag?

Idag skickar jag in musikverk till tävlingar/call-for-scores och uppträder som improvisationspianist på festivaler, till exempel Obscura Light i Umeå 2021. Jag är även ordförande i föreningen Not för Not, där verksamheten oftast handlar om att diskutera musik, främst våra egna verk, för att lyfta varandras konstnärlighet. Jag har en liten studio hemma, som delvis möjliggjordes av de två stipendier (Smurfit Kappa och Skytteanska Samfundet) som jag blev tilldelad vid slutet av respektive program. Tack vare det så har jag en fast plats där jag enkelt kan utöva min konst.

Om du tar ifrån tårna, vad drömmer du om att jobba med i framtiden?

Som kompositör är drömmen förstås att skriva konstmusikaliska verk på ett sådant sätt att man kan leva på det, till exempel genom beställningar eller anställning. Jag vill helt enkelt inte att livet ska hindra konsten. Att få beställningar av moderna ensembler som Norrbotten NEO eller orkestrar som Kungliga Filharmonikerna (och liknande runt om i världen) hade varit stort. Jag vann år 2020 förstapris i tävlingen Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki, och jag skulle såklart vilja fortsätta att förtjäna sådana utmärkelser. Men jag hoppas verkligen också att få komponera soundtrack till större produktioner av spel eller film, och att jag får spela som huvudakt på festivaler och event. Jag siktar på att vara en tonsättare och musiker som enkelt tar sig an uppdrag av olika arter och på så sätt bidrar till ett rikt musikliv och till konstnärlig förnyelse, som lämnar avtryck i musikhistorien.

Fotograf: Peter Klein

Fler liknande nyheter

Visa allt aktuellt

2021-11-11

Campus Piteå Johannes Pollak

Johannes Pollak studerade komposition på Musikhögskolan vid Luleå tekniska universitet mellan år 2013 och 2019. Idag jobbar Johannes som orkesterproducent på Folkoperan i Stockholm.

2021-10-13

Studio Acusticum satsar stort på hybridevenemang

I veckan offentliggör Studio Acusticum sin fortsatta satsning på hybridevenemang som innebär att utvalda konserter och föreställningar kommer att erbjudas både live på plats och digitalt via konserthusets webbplats.

2021-09-06

Rekordstort intresse för att delta i Go Business inkubatorprogram

Förra veckan stängdes ansökan till höstens upplaga av Go Business inkubatorprogram och verksamhetschefen Andreas Eklund konstaterar att de har fått in fler ansökningar än någonsin.

Visa allt aktuellt